Vilagrà recorda al Conseller de Medi Ambient que Esquerra no veu amb bons ulls la captació d’aigua del Segre

La diputada d’Esquerra Laura Vilagrà ha recordat al Conseller Baltasar en la seva compareixença al Parlament que Esquerra no veu amb bon ulls la captació d’aigua del Segre perquè ‘entenem que hi ha altres opcions’. ‘És evident que hem de resoldre la manca d’abastament però amb alternatives més eficients i que plantegin menys conflictes territorials’, ha dit la diputada independentista.

Per altra banda, Vilagrà ha valorat positivament que el Conseller de Medi Ambient hagi entomat la proposta d’Esquerra de crear una Taula Nacional per la Sequera, ‘no tant plantejant temes més estructurals amb l’atenció de l’aigua sinó estrictament aquesta crisi que en aquests moments patim, on hi haurà representats els grups parlamentaris, agents socials, ambientals i acadèmics’.

Laura Vilagrà s’ha referit als transvasaments com a ‘receptes antigues i faraòniques’ i ha assegurat que ‘el cost de portar aigua del Roine seria molt més elevat que les mesures de xoc que planteja el Govern de la Generalitat i que no s’agafarien tants litres d’aigua com s’obtindrien amb les dessaladores’. Per altra banda, Vilagrà ha admès que ‘sí que hi hauria un consum energètic més gran amb les dessaladores’ però que els processos productius d’aquestes centrals ‘han millorat molt tècnicament i ara tampoc estaríem parlant d’unes diferències molt grans’. La diputada d’Esquerra ha defensat que l’aigua que surt de les dessaladores és bona i ‘s’ha demostrat que és d’una qualitat excel·lent’.

La diputada d’Esquerra s’ha felicitat de la consciència que està prenent la societat amb la sequera que viu Catalunya, però també per altres mesures dels Ajuntaments i de la Generalitat per evitar fuites i deficiències en les xarxes. ‘És molt desagraït obrir carrers que ja estan asfaltats i renovar la xarxa de clavegueram’, ha dit Vilagrà, ‘o fer una xarxa separativa d’aigües brutes i netes, però en qualsevol cas hem agafat consciència de que això és important i s’està fent arreu’.

Tal i com ha assegurat la diputada independentista, des d’Esquerra també es considera important que aquests dies s’estigui discutint el Pla Territorial de la Regió Metropolitana, ‘que ha d’acabar definint creixements de població, l’endreça dels territoris, la millora de la mobilitat, però pot ser un moment interessant per introduir quin model de gestió de l’aigua fa falta a l’àrea metropolitana’.

Vilagrà ha assegurat que a Esquerra hi ha dues premisses bàsiques per enfocar aquesta problemàtica: ‘d’una banda, augmentar molt més del que estem fent fins ara l’estalvi de l’aigua en l’àmbit domèstic, industrial o agrícola; però també resolent definitivament el problema amb un seguit de mesures’. ‘En el nostre cas’, ha dit, 'no pensem que hi hagi d’haver una proposta estrella, llegeixis transvasament del Roine o una dessaladora que ens ha de solventar tots els problemes, sinó que cal seguir treballant en la reutilització de l’aigua de depuradora, en la qual s’hi ha començat a treballar però que encara hi ha aigua que no s’aprofita’. ‘Això sí que és una nova cultura de l’aigua’, ha afirmat. Sobre l’extracció d’aqüífers, l’alcaldessa de Santpedor ha dit que ‘fins ara no s’utilitzava i que en molts àmbits pràcticament s’ignorava’.

En l’àmbit del regadiu, Vilagrà ha assegurat que ‘també hi ha un estalvi molt important, amb la millora del reg, de la mateixa manera que la indústria també està fent un gran esforç i fins i tot nosaltres podem estalviar fins a 60 litres d’aigua per persona i dia si fem servir mecanismes com els dipòsits per regar’. ‘Sabem que el Departament està treballant en aquest àmbit i que si no s’haguessin aplicat un seguit de mesures estaríem més a prop dels talls d’aigua del que estem ara’, ha afirmat.

Etiquetes