La secretària general adjunta i portaveu d'Esquerra Republicana, Marta Vilalta, en roda de premsa. GERARD MAGRINYÀ.

La portaveu constata de nou que “l’Estat està disposat a carregar-se la democràcia per defensar la unitat d’Espanya”, i exigeix “investigació, transparència i responsabilitats fins al final”, començant pel cessament de la ministra Robles

“Tres setmanes després de destapar-se l’escàndol del Catalangate, l’espionatge massiu i indiscriminat a l’independentisme, el govern espanyol encara no ha assumit cap responsabilitat”, ha denunciat la secretària general adjunta i portaveu d’Esquerra Republicana, Marta Vilalta, en roda de premsa. “És inaudit en un país que es consideri democràtic i vulgui garantir els drets fonamentals de la ciutadania”, ha afegit.

A més, l’executiu liderat per Pedro Sánchez tampoc ha resolt cap de les preguntes formulades pels republicans: Qui va ordenar els espionatges, què n’han fet de les converses espiades, qui les custodia, a qui més han espiat, des de quan i si encara els espien. Vilalta ha assenyalat, també, un fet greu: “Com és que ara, quan alguns membres del govern espanyol diuen que també han estat espiats, van ràpidament a la justícia, i quan han tingut la prova de 65 persones espiades, no han mogut ni un dit?”. I encara més: “Com hem de creure la seva pròpia investigació, si menystenen Citizenlab, el laboratori que ha certificat tècnicament els espionatges?”.

Amb tot plegat, la portaveu ha constatat, un cop més, que “l’Estat està disposat a carregar-se la democràcia per defensar la unitat d’Espanya; els és igual vulnerar drets, de qui sigui”. Però “per aquí no hi passarem”, ha asseverat, “exigim investigació, transparència i responsabilitats fins al final”. I pels republicans, d’entrada, qui hauria de ser cessada és la ministra de Defensa, Margarita Robles, “per acció o omissió, però, sobretot, per les seves paraules justificant l’espionatge per part de l’Estat espanyol”.

“Cal una desclassificació; menys secrets i més transparència”, ha prosseguit Vilalta. Proporcionar tota la informació a la ciutadania i assumir responsabilitats és imprescindible, per Esquerra, per tal de reconduir la resolució del conflicte a la taula de negociació entre governs, i per “no seguir alimentant les clavegueres de l’Estat i el joc brut contra un moviment legítim que aglutina una majoria al nostre país”.

El govern espanyol no pot seguir alimentant les clavegueres de l’Estat i el joc brut contra un moviment legítim que aglutina una majoria al nostre país
Marta Vilalta Secretària general adjunta i portaveu d'Esquerra Republicana

“Servir la gent des de la proximitat”

Per altra banda, la portaveu ha posat en valor la trobada municipalista d’Esquerra Republicana que es va celebrar el 7 de maig a Reus: “Es va demostrar la força, cohesió i capil·laritat d’Esquerra”. I ha explicat l’objectiu principal de la formació de cara a les eleccions municipals del 2023: “Hem de tornar a ser la primera força municipalista per seguir sent útils i servint la gent des de la proximitat, perquè els barris i pobles siguin generadors d’oportunitats i benestar”.

Per últim, no ha volgut acabar la seva intervenció sense felicitar el partit germà d’Esquerra Republicana al Nord d’Irlanda, el Sinn Féin, per la victòria a les eleccions del 5 de maig, i la seva líder, Michelle O’Neill. “Estem molt contents que els projectes que defensen la justícia social a través de la llibertat dels pobles creixin i es consolidin a tot arreu. I ho vull reivindicar especialment avui, Dia d’Europa”, ha clos.