La secretària general adjunta i portaveu d'Esquerra Republicana, Marta Vilalta. MARC PUIG

La portaveu republicana insta els partits instal·lats “en la negació i la queixa constant” a “posar per davant l’interès general” i donar suport als pressupostos

“No és temps de bloquejos ni d’esmenes a la totalitat”. Amb aquesta contundència s’ha expressat aquest dilluns la secretària general adjunta i portaveu d’Esquerra Republicana, Marta Vilalta, sobre la tramitació dels pressupostos de la Generalitat. “No entendríem que algunes formacions polítiques hi presentin una esmena a la totalitat, que és una manera de donar l’esquena a la salut, a l’educació, a les famílies més vulnerables, a la lluita contra la violència masclista, a la cultura i la defensa de la llengua catalana, a la tan necessària transició verda cap a les renovables, a l’impuls de l’habitatge, o a la reducció de les llistes d’espera a la meitat”, ha enumerat.

I és que els del 2023 són “els pressupostos més expansius per oferir als catalans i les catalanes”, que “compten amb una majoria social, sindical, patronal i cultural amplíssima”, i que facilitaran disposar de “3.800 milions d’euros més que l’any passat, fins als 41.000 milions, que han de permetre avançar cap a les transformacions que necessita el país”, ha destacat.

Vilalta s’ha dirigit especialment a Junts per Catalunya, un partit que “ha participat de les negociacions” i “sap que més del 80% de les mesures del pressupost responen a peticions que van portar a la negociació”. “Si hem aconseguit el suport a aquests comptes de forces de qui estem molt lluny i tenim grans diferències, han de poder tenir el suport de les formacions amb qui tenim més punts d’acord especialment en l’àmbit sobiranista”, ha defensat la portaveu, que ha instat els partits instal·lats “en la negació i la queixa constant” a “posar per davant l’interès general” i facilitar la tramitació i aprovació dels comptes.

‘No’ a l’actual proposta de reforma de la Llei Mordassa

Vilalta també ha assegurat que Esquerra Republicana no avalarà la reforma de la llei Mordassa “tal i com està ara mateix plantejada” per part del govern de PSOE i Unides Podem. “Recordem que el compromís electoral tant de PSOE com d’Unides Podem era derogar la Llei Mordassa, i que ara simplement hi fan retocs”, ha dit.

La portaveu ha detallat les condicions de mínims dels republicans per tal de poder donar suport a la reforma: prohibir les devolucions en calent, tant en aquesta llei com a la Llei d'Estrangeria; eliminar les bales de goma com a material antiavalots, i eliminar l’arbitrarietat que suposa el fet que les multes per “faltes de respecte als agents de seguretat” i per “desobediència” es basin exclusivament en el principi de veracitat dels policies, fet que “genera una absoluta indefensió” de les persones que es mobilitzen als carrers.

Respecte a la possible reforma de la Llei del ‘només sí és sí’, ha explicat que per a Esquerra Republicana cal mantenir el consentiment en el centre de la llei, perquè sinó “se situa la culpabilitat en la víctima”. “El PSOE s’equivoca deixant de banda el consentiment”, ha conclòs.