La secretària general adjunta i portaveu d'Esquerra Republicana, Marta Vilalta, en roda de premsa. MARC PUIG

La portaveu republicana considera “gravíssim” l’informe del Ministeri de l’Interior justificant les infiltracions policials a l’independentisme i insta el PSC a aclarir si els considera terroristes

La secretària general adjunta i portaveu d’Esquerra Republicana, Marta Vilalta, ha posat en valor les “grans transformacions” liderades pel Departament d’Educació i el Govern del President Aragonès que marquen l’arrencada del curs escolar aquest dilluns, una setmana abans del que era habitual gràcies a l’avançament del calendari. “Un curs escolar sense els efectes de la pandèmia, després de dos anys molt complicats”, ha apuntat.

Vilalta ha celebrat l’acord assolit entre el Departament i els sindicats educatius, que ha permès iniciar el curs sense vagues; i ha destacat la baixada de ràtios a les aules d’Infantil 3, la gratuïtat de l’escolarització a Infantil 2, i el mateix avançament del calendari amb lleure gratuït a les tardes, “una mesura que beneficia tot l’alumnat i que ajuda a conciliar les famílies”, ha assegurat. A més, ha recordat l’increment de les escoles bressol rurals “per garantir oportunitats territorials” que es camina cap a “evitar la segregació de tot tipus”.

Per últim, ha posat de relleu que “gràcies a la feina feta des del Parlament i des del Govern”, el curs serà en català. “Hem garantit el model d’escola catalana, que és cohesió i equitat”, ha sentenciat.

Vilalta al PSC: “Creuen que som uns terroristes?”

Vilalta ha considerat “gravíssim” i “inacceptable” l’informe del Ministeri de l’Interior que justifica les infiltracions policials en organitzacions independentistes com el Jovent republicà, vinculant independentisme i terrorisme. En aquest sentit, s’ha dirigit al PSC: “Davant la vinculació d’independentisme amb terrorisme, què diu el PSC, Illa o Iceta? Creuen que som uns terroristes? Justifiquen les infiltracions i per tant la vulneració de drets fonamentals també?”.

“Comparteixen les declaracions de Pedro Sánchez enorgullint-se d’haver aplicat el 155? S’enorgulleixen de la suspensió de les institucions catalanes?” ha afegit. “És intolerable que Sánchez, Marlaska, el govern espanyol justifiqui el 155 o les infiltracions titllant-nos de terroristes, però és encara més intolerable que el PSC a Catalunya, que hauria de conèixer la realitat, ho comparteixi i no demani rectificacions immediates”, ha mantingut.

Vilalta els ha recomanat que enlloc d’abonar la “guerra bruta, la persecució i la repressió incessant”, haurien “d’escoltar més la societat i els grans consensos, per conèixer i entendre d'una vegada la cultura profundament democràtica de Catalunya, en lloc d’infiltrar-se en les nostres organitzacions juvenils que treballen per construir un país millor, com el Jovent Republicà”.

En la roda de premsa hi ha participat també la portaveu del Jovent Republicà, Kènia Domènech, que ha coincidit en denunciar la “persecució” de l’acció política de l’organització. “Qualifiquem de molt greu i profundament antidemocràtica la resposta d’Interior, que criminalitza el jovent, la protesta i la mobilització”, ha assenyalat. “Davant d’aquesta ofensiva seguim mobilitzats i més forts per guanyar”, ha afegit.

L’ANC ha renunciat a la transversalitat i ha optat per excloure, fer partit i dividir el propi independentisme
Marta Vilalta secretària general adjunta i portaveu d'Esquerra Republicana

Nacions Unides condemna Espanya

La portaveu republicana ha qualificat de “gran victòria internacional” la resolució del Comitè de Drets Humans de Nacions Unides que denuncia que Espanya va vulnerar el Pacte Internacional de Drets Civils i Polítics en suspendre com a diputats al Parlament de Catalunya a Oriol Junqueras, Raül Romeva, Josep Rull i Jordi Turull després d'acusar-los per rebel·lió.

Vilalta ha subratllat que es tracta de la primera condemna a l’Estat per vulneració dels drets humans en la repressió a l’independentisme català, i ha avisat el govern espanyol que la resolució obliga Espanya a “prendre totes les mesures necessàries per evitar que es produeixin violacions semblants en un futur”. “Instem el govern espanyol a demostrar que fa cas a les institucions internacionals. I ho ha de fer ràpid”, ha dit.

Esquerra es mobilitzarà per la independència l’11 de setembre

Respecte a la participació d’Esquerra Republicana als actes de la Diada el proper diumenge, la portaveu ha confirmat que el partit organitzarà un acte propi i serà present als diversos actes i mobilitzacions de la jornada. “Animem la ciutadania a reivindicar la independència i a mobilitzar-se per la república catalana”, ha afirmat.

“Com a organització sempre prioritzem l’assistència a les convocatòries transversals, les que ens fan forts, les que sumen”, ha explicat Vilalta, que ha lamentat que “enguany l’ANC ha renunciat a la transversalitat i ha optat per excloure, fer partit i dividir el propi independentisme”. Davant d’això, ha avisat l’entitat que “encara tenen temps de replantejar la convocatòria i fer-la a favor de l’independentisme, no en contra dels independentistes”.