Esquerra Republicana contribueix en el primer informe del Consell d’Europa que carrega contra l'Estat per l'ús de Pegasus

L’organisme internacional situa Espanya a l’alçada de Polònia i Hongria, i insta l’Estat a fer una investigació efectiva i aplicar sancions

La Comissió Jurídica i de Drets Humans del Consell d’Europa ha aprovat avui el primer informe que pica el crostó a Espanya per l'ús i l’abús de Pegasus, situant-la al costat de països com Polònia, Hongria i Azerbaitjan. En el document, el Consell d’Europa urgeix l’Estat a:

1. Informar l'Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa, així com la Comissió de Venècia, sobre l'ús de Pegasus i altres programaris espia similars en els propers tres mesos.
  2. Fer una investigació efectiva i independent sobre tots els casos d’abús - incloent els confirmats i els no confirmats, i reparar el dany de les víctimes.
  3. Abstenir-se d'utilitzar normes de secretisme general per denegar l’accés a la informació sobre l’ús del programari espia.
  4. Aplicar les sancions adequades, ja siguin penals o administratives, en cas d’abús.

La redacció i aprovació de l’informe ha comptat amb la participació imprescindible de la senadora i única membre independentista de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa (PACE), Laura Castel. Castel va ser de les primeres membres de la PACE que va alertar de l’existència del ciberespionatge il·legal per part de l’Estat, després que es fessin públiques les infiltracions als telèfons dels republicans Ernest Maragall i Roger Torrent. Un cop iniciada l’investigació sobre l’ús i l’abús de Pegasus, la republicana ha proveït el relator encarregat de l’informe d’informació àmplia sobre el Catalangate, i s’hi ha reunit en diverses ocasions.

Aquest informe és molt important perquè situa Espanya al mateix nivell de països com Hongria, Polònia i Azerbaitjan, i perquè afegeix pressió sobre l’estat espanyol per fer una investigació efectiva sobre el Catalangate”, ha declarat Castel a la sortida de la sessió. “Des d’Esquerra Republicana, celebrem que la Comissió hagi aprovat aquest informe per majoria àmplia, i instem l’estat a complir amb totes les resolucions internacionals que l’empenyen a donar resposta a l’espionatge il·legal amb Pegasus”, ha insistit la republicana.

L’informe ha sigut aprovat per una àmplia majoria de la Comissió, i les esmenes proposades pel parlamentari del PP han sigut contundentment rebutjades per la cambra. “L’aprovació pràcticament unànime de l’informe fa més probable la seva aprovació íntegre en el plenari de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa que se celebrarà el proper mes d’octubre”, ha clos Castel.

Etiquetes