La republicana Laura Castel és l'única membre independentista de l'Assemblea Parlamentària del Consell d'Europa

La resolució situa Espanya a l’altura de Polònia, Hongria i Azerbaidjan i l’obliga a informar, en un termini de tres mesos, sobre l’ús que ha fet de programari espia

L’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa urgeix l’estat espanyol a fer una investigació efectiva i a aplicar sancions adequades en tots els casos d’abús de Pegasus i d’altres programaris espia.

L’òrgan plenari ratifica així l’informe de principis de setembre de la Comissió Jurídica i de Drets Humans del Consell d’Europa, que ja va situar Espanya a l’altura de països com Polònia, Hongria i Azerbaidjan, i en el qual va participar activament la senadora d’Esquerra Republicana i única membre independentista de l’Assemblea, Laura Castel.

En concret, en la seva resolució, l’Assemblea Parlamentària urgeix Espanya a:

1. Informar l'Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa, així com la Comissió de Venècia, sobre l'ús de Pegasus i altres programaris espia similars en els propers tres mesos.
  2. Fer una investigació efectiva i independent sobre tots els casos d’abús, incloent els confirmats i els no confirmats, i reparar el dany de les víctimes.
  3. Abstenir-se d'utilitzar normes de secretisme general per denegar l’accés a la informació sobre l’ús del programari espia.
  4. Aplicar les sancions adequades, ja siguin penals o administratives, en cas d’abús.

91 membres hi han votat a favor, 16 en contra i 4 s’han abstingut. “La immensa majoria de l’Assemblea ha fet costat al relator de l’informe, el rapporteur, que s’ha posicionat de forma molt contundent en contra de les esmenes presentades pel parlamentari del PP, que pretenien diluir el text”, ha explicat Castel en sortir de la sessió plenària.

“Aquesta resolució és molt important perquè situa Espanya al mateix nivell que Hongria, Polònia i Azerbaidjan i afegeix molta pressió sobre l’estat espanyol per fer una investigació efectiva del Catalangate, ha posat en valor la republicana, assenyalant especialment el fet que “ara els estats tenen això sobre la taula; tenen un termini de tres mesos, a partir d’ara, per informar l’Assemblea i la Comissió de Vènecia sobre l’ús que han fet de Pegasus i d’altres programaris espia”.

Laura Castel va ser de les primeres membres de l’Assemblea a alertar de l’existència del ciberespionatge il·legal per part de l’estat espanyol, després que es fessin públiques les infiltracions als telèfons dels republicans Ernest Maragall i Roger Torrent. Des que es va iniciar la investigació sobre l’ús i abús de Pegasus, la republicana ha estat proveint el relator encarregat de l’informe d’informació àmplia sobre el Catalangate, i s’hi ha reunit en diverses ocasions.