El Homrani presenta la primera Estratègia catalana per acollir, incloure i apoderar els joves emigrats sols

 El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir El Homrani, durant la presentació de l'Estratègia catalana per a l'acollida i la inclusió dels infants i joves emigrats sols
El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir El Homrani, durant la presentació de l’Estratègia catalana per a l’acollida i la inclusió dels infants i joves emigrats sols

L’Estratègia, dissenyada per més d’un centenar de professionals, inclou actuacions com la creació d’un centre d’atenció immediata i un servei específic per a les noies, proporciona més eines als professionals i posa èmfasi en la lluita contra l’estigmatització

El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, ha presentat avui l’Estratègia catalana per a l’acollida i la inclusió dels infants i joves emigrats sols, acompanyat de la secretària d’Infància, Adolescència i Joventut, Georgina Oliva. Segons el conseller, l’Estratègia vol “crear les eines i condicions per acollir, incloure en la societat i apoderar els infants i joves emigrats sols perquè puguin decidir en llibertat el seu projecte vital”. També ha explicat que “tindrem èxit si quan aquests joves surten del sistema de protecció estan apoderats i ens assegurem que els seus drets es poden desenvolupar amb plenitud i igualtat d’oportunitats”.

En només tres anys, Catalunya ha passat d’acollir al voltant de 500 joves emigrats sols a més de 3.000 aquest darrer any. “El sistema de protecció ha hagut de créixer i atendre l’emergència d’una forma sense precedents”, ha assegurat El Homrani, “i ara que hem atès la urgència, hem d’enfocar el 2019 en l’emancipació dels joves que emigren sols”. El conseller ha demanat fer “un exercici de proactivitat” per poder “centrar la mirada no només en la primera acollida sinó en el moment de la sortida del sistema de protecció, quan fan 18 anys, i com ens assegurem que no siguin joves vulnerables”.


L’acollida i la inclusió dels joves que emigren sols és un repte de tots i totes. Hem fet un exercici de diagnosi conjunta i estratègia compartida

Chakir El Homrani
Conseller de Treball, Afers Socials i Famílies

En l’elaboració de l’Estratègia hi han participat més d’un centenar de professionals a través dels grups de treball de la Taula institucional sobre els infants i joves emigrats sols, on hi ha representats els diversos departaments de la Generalitat, el món local, els col·legis professionals, els sindicats i les diverses associacions i entitats relacionades amb l’atenció de la infància i l’adolescència. “L’acollida i la inclusió dels joves que emigren sols és un repte de tots i totes. Hem fet un exercici de diagnosi conjunta i estratègia compartida”, ha afirmat el conseller.

El document que han presentat El Homrani i Oliva estableix unes línies estratègiques de les quals deriven un seguit d’accions concretes a implementar. Entre les novetats hi ha la creació d’un centre d’atenció immediata, que proporcionarà una primera atenció als nois i noies que arriben a Catalunya i evitarà esperes com les que s’han produït en dependències policials i judicials. Així també es garanteix que el primer contacte sigui per part de professionals de l’àmbit social i hi hagi una intervenció educativa des de l’inici. També es lliurarà als infants i joves atesos un document amb informació sobre els seus drets i deures.