Foto de grup amb les persones assistents a l'acte d'avui. ACN

El Govern reuneix les principals entitats i alcaldes en defensa del cànon català, ara en perill per la nova normativa espanyola

El president de Generalitat, Pere Aragonès, ha carregat contra la futura llei de de residus l’Estat espanyol, que es votarà la propera setmana al Senat. Per al president, aquesta nova normativa “és un atac frontal al sistema d’èxit de gestió de residus de Catalunya” i que “s’ha mostrat com una peça clau de la lluita contra l’emergència climàtica i l’impuls de la tan necessària transformació verda”, ha afegit.

Així mateix, Aragonès, ha reclamat que la futura norma espanyola mediambiental blindi un model que ha esdevingut “un referent a nivell europeu” i una “eina clau” per a la transformació verda al nostre país. De fet, el cap de l’Executiu ha criticat la “manca d’ambició” de la futura llei espanyola, perquè “es queda curta davant les urgències del canvi climàtic. El president ho ha assegurat després de la trobada i la signatura del manifest En defensa del cànon sobre la disposició de residus a Catalunya, impulsat pel govern i subscrit per una llarga llista d’entitats i institucions.

L’acte de signatura ha tingut lloc en el decurs d’un acte al Saló Torres Garcia del Palau de la Generalitat, amb la participació de la consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà; del conseller d’Economia i Hisenda, Jaume Giró, així com dels alcaldes de Tarragona, Pau Ricomà, i de Lleida, Miquel Pueyo, entre d’altres. A més a més, en decurs de l’acte, a part de president també han intervingut l’alcalde de Ripollet, José M. Osuna, la presidenta de la Cambra de Comerç Mònica Roca, i la presidenta de la plataforma residu 0, Mercè Girona.

Un gran consens de país

El manifest signat avui reclama que la futura Llei de residus i sòls contaminats del Govern espanyol blindi el model de fiscalitat ambiental de Catalunya, nascut d’un gran consens polític i social i que, a més de ser pioner, ha demostrat ser òptim i positiu.

Referent a això, Aragonès ha sostingut que “Catalunya s’enforteix i avança a partir dels grans consensos que hi ha a la nostra societat”, entre ells “la idea que som un país fermament compromès amb la lluita contra el canvi climàtic com ho demostrem de nou avui”. Per això, s’ha mostrat convençut que “amb l’energia i la força que ens dona el gran consens que tenim com a país, aconseguirem blindar el cànon català de residus”.