D'esquerra a dreta: la vicesecretària de Feminismes d'ERC, Raquel Sans; la copresidenta de l'Assemblea de Dones i exconsellera de Treball, Dolors Bassa; i la secretària general adjunta, Marta Vilalta / Marc Puig

Les republicanes faran actes a una vintena de municipis per denunciar que les dones cobren, de mitjana, 6.000 euros menys que els homes cada any

Esquerra Republicana ha presentat la campanya “Stop bretxa salarial” amb l’objectiu de posar al centre de l’agenda i del debat públics la bretxa salarial entre dones i homes, que se situa, de mitjana, en els 6.000 euros anuals. La campanya consistirà a recórrer el país amb una furgoneta i fer actes “dinàmics i participatius” en una vintena de municipis.

La secretària general adjunta, Marta Vilalta, la copresidenta de l’Assemblea de Dones i exconsellera de Treball, Afers Socials i Famílies, Dolors Bassa, i la vicesecretària de Feminismes, Raquel Sans, han explicat els detalls de la campanya en roda de premsa, coincidint amb el Dia Europeu per la Igualtat Salarial i acompanyades de la furgoneta, retolada amb una il·lustració de l’artista valenciana Tres Voltes Rebel.

Bassa ha evidenciat la importància de debatre sobre la bretxa salarial: “Afecta el 51% de les persones d’aquest país, i hi hem de ser al davant, passar a l’acció”, ha reivindicat. També ha assenyalat que la bretxa ha anat disminuint els últims anys, però a un ritme molt lent: “En 7 anys ha baixat 6 punts; si ara tenim una diferència salarial de 6.000 euros, hem d’esperar a l’any 2050 per tenir la igualtat?”.

Vilalta, al seu torn, ha explicat que “amb aquesta ‘ruta lila’, volem aconseguir eliminar la bretxa salarial i fer efectiva la igualtat entre dones i homes, també en l’àmbit retributiu”. “La bandera lila és nostra, i també del Govern republicà, que ha anat presentant mesures en aquesta línia, com la gratuïtat de l’educació dels 0 als 2 anys i el servei de cangur públic, que afavoreixen la conciliació; la creació d’una nova acreditació professional de cures; el Pla de Xoc de Polítiques Actives d’Ocupació, que inclou programes específics per a les dones; o l’augment de les inspeccions de treball”, ha destacat.

Sans, per últim, ha detallat el funcionament dels actes de la campanya, que es faran al carrer, amb l’objectiu “d’apropar-nos a la ciutadania”, i amb un llenguatge entenedor. A cada acte, intervindran dues dones: la primera, d’Esquerra Republicana, és qui dirigirà l’acte —seran dones com Carme Forcadell, Noemí Llauradó o Alba Vergés, diputades al Parlament i al Congrés, i les mateixes Vilalta, Bassa i Sans—; la segona dona a l’escenari serà externa al partit i influent en l’àmbit del feminisme. “És interessant obrir-nos i escoltar altres veus”, ha valorat Sans.

Les dones d'Esquerra que participaran als actes de la campanya, amb la furgoneta retolada per Tres Voltes Rebel / Marc Puig

Entre la vintena de municipis escollits, Sans ha concretat Sant Cugat del Vallès (5 de març), Barcelona (24 de març), Vilanova i la Geltrú (21 de maig), Lleida (26 de maig) i Tarragona (9 de juliol), i ha assegurat que se n’estan tancant molts més, com a Girona o Reus, i “s’està treballant amb les companyes del País Valencià i de les Balears”.

“Allà on som, lluitem contra aquesta desigualtat”

Sans també ha explicat que, en paral·lel a aquesta ruta, Esquerra impulsarà una “acció política expansiva”: una Proposta de Resolució al Parlament, una Proposició No de Llei al Congrés i mocions als ajuntaments. “Farem que es parli i es legisli sobre la bretxa”, ha asseverat.

Una acció que se suma als projectes que els republicans han impulsat i ja tenen en marxa, com la Directiva sobre Transparència Salarial al Parlament Europeu o una auditoria sobre igualtat als ens dependents de l’Ajuntament de Barcelona. “Hi ha molta feina a fer des de la nostra organització i des de totes les institucions; allà on som, Esquerra Republicana lluitem contra aquesta desigualtat”, ha clos Sans.