El Consell d’Europa diu que la llibertat d’expressió empara la promoció de canvis pacífics i democràtics en un estat membre

La Secretària General del Consell d’Europa publica un informe de consens que inclou la promoció de la independència d’una regió europea entre els canvis emparats per la llibertat d’expressió

La Secretària General del Consell d’Europa, Marija Pejcinovic Buric, ha fet públic un informe sobre la llibertat d’expressió i la seva protecció dins els estats membres. El text diu que plantejar canvis estructurals o constitucionals de manera pacífica i democràtica en un estat està emparat per la llibertat d’expressió. Segons fa explícit el document, aquests canvis inclouen la promoció de la independència d’una regió europea.

Així, Marija Pejcinovic Buric assegura que els representants públics tenen dret a fer “propostes, la implementació de les quals requereixen canvis a la constitució, sempre que els mitjans siguin pacífics” i “els objectius no siguin contraris a la democràcia i els drets humans”. Entre aquestes propostes, afegeix la Secretària General, s’hi troba “canviar l’estatus d’una entitat territorial, incloent garantir-ne més autonomia o, fins i tot, la independència”.

Es tracta d’un informe que recull un gran consens del Consell d’Europa en aquesta matèria, perquè inclou la perspectiva de tots els departaments de l’organisme que tenen alguna cosa a dir sobre drets polítics. Entre d’altres: l'Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa, la Comissió de Venècia, la Comissió Europea contra el Racisme i la Intolerància, el Grup d'Estats contra la Corrupció (GRECO), etc. Aquest document també ha sigut avalat pel Comitè de Ministres del Consell d’Europa.

Si bé la Secretària General no menciona explícitament cap cas concret, Pejcinovic basa el seu informe en la Resolució 2381 de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa (informe Cilevics), en la qual s’admetia que els líders independentistes catalans empresonats eren presos i preses polítiques; es convidava Espanya a reformar el Codi Penal, concretament els delictes de rebel·lió i sedició; es reconeixia que l’1 d’Octubre no hi va haver violència per part de la ciutadania; i es proposava la via del diàleg i la resolució democràtica.

Pejcinovic també es fonamenta en un esdeveniment acadèmic organitzat per la Universitat de Ginebra amb el suport del Consell d’Europa, un esdeveniment en el qual van participar-hi organismes internacionals que ja han condemnat Espanya per violació de drets polítics. És el cas, per exemple, de la presidenta del Grup de Treball de Detencions Arbitràries, que va basar la seva intervenció en les Opinions 6/2019 i 12/2019, les quals es pronuncien sobre l’empresonament preventiu dels líders independentistes.

La senadora i única membre independentista de la PACE, Laura Castel, destaca el paper imprescindible de l’Assemblea en la promoció d’informes i posa de relleu el pronunciament del Consell: “El que diu Marija Pejcinovic és especialment rellevant perquè el Secretariat General del Consell d’Europa representa la branca més política de l’organisme”.

Amb tot, la Secretària General torna a remarcar la importància “d’examinar la legislació penal perquè de la seva redacció no en derivin “penes i restriccions desproporcionades”. L’informe també reitera que la llibertat d’expressió no empara aquells discursos que “promouen la violència”. Finalment, el text destaca el respecte de la immunitat parlamentària, la qual té per objectiu “protegir la llibertat d’expressió al Parlament, protegir l'oposició i mantenir la separació de poders”.