Esquerra Republicana es compromet a doblar el pressupost en Cultura i presenta un pla integral per impulsar el sector com a motor de la reconstrucció

Els republicans potenciaran la producció en català i es proposen fer de Catalunya un dels centres mediterranis de mitjans i serveis de comunicació

"La cultura és un bé essencial, no pot ser de cap altra manera". I per això Esquerra Republicana es compromet a doblar-ne el pressupost, fins al 2%. Ho ha dit el cap de llista dels republicans a les eleccions del 14F, Pere Aragonès, conscient que la cultura ha estat un dels sectors més afectats.

En aquest sentit, Aragonès, que ha reivindicat els increments de l'últim any, ha assegurat que aquesta serà legislatura de la reconstrucció i que això passa també per un pla integral que situï la cultura com a motor social. Al centre, una despesa pública de 200 euros per habitant, fruit de totes les administracions. "Diem on volem arribar i diem com arribar-hi", ha dit Aragonès en un acte a l'IDEAL Barcelona – Centre d'Arts Digitals.

D'aquests 200 euros per habitant, els republicans proposen que la Generalitat n'assumeixi el 35%, de manera que es dobli el pressupost del Govern en cultura fins a arribar aquest 2% dels comptes de la Generalitat. "És el nostre compromís, un compromís de país", ha assegurat.

El candidat dels republicans també ha posat d'exemple un hub audiovisual com a mesura per tornar a fer que la indústria audiovisual de Catalunya estigui al capdavant, tenint present també que les pautes de consum han canviat cap a les pantalles. "Volem contingut en català i que expliquin el món des dels ulls de Catalunya, per això hem d'oferir productes als joves, per una llengua viva", ha dit Aragonès.

De fet, també ha assegurat que Esquerra treballa per frenar qui vol fer recular el català com a llengua de futur. En aquest sentit, Aragonès s'ha compromès amb una "Catalunya lliure, una Catalunya de tots els drets lingüístics, especialment de la llengua catalana com a minoritzada, i amb llibertat d'expressió", que no existeix a l'Estat. "Per això també volem la independència i la República Catalana; la cultura ha de ser lliure també per ofendre", ha dit recordant activistes i cantants forçats a l'exili i amb condemnes de presó per assenyalar la monarquia.

Per tot plegat Aragonès ha demanat rebutjar a les urnes un "model cultural clientelar, sotmès i provincià" o un model basat en la cultura compartida i pública. Ho ha dit al costat d'altres candidats al Parlament com Raquel Sans, Roger Torrent, Sergi Sabrià, Najat Driouech, Jenn Díaz, i Juli Fernández, que han exposat algunes de les mesures que planteja Esquerra en clau cultural:

• treballarem per què estigui etiquetat en català no només allò que es produeix a Catalunya, sinó qualsevol producte que es vengui a Catalunya
  • donar compliment a la Llei del Cinema
  • renovar una direcció de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) en funcions. Una CCMA que ha de ser el pilar que estructuri l'espai català de mitjans de comunicació, garantint la reciprocitat abans del 2023
  • fomentar el contingut en català a les xarxes socials
  • actualitzar la legislació catalana per adaptar-la a la directiva europea de serveis de comunicació, i això vol dir establir obligacions lingüístiques a favor del català i l'aranès i desenvolupar totes les competències de la Generalitat en l'audiovisual