El vicepresident del Govern, Pere Aragonès, acompanyat de la consellera de Salut, Alba Vergés, i el conseller d'Educació, Josep Bargalló, durant la roda de premsa / ACN

Aragonès, Vergés i Bargalló presenten el pla de tornada presencial als centres educatius amb una inversió de 370 milions d’euros extres i almenys 5.000 nous professionals

"Escoles obertes i segures, és el compromís del Govern. Els alumnes han patit una crisi econòmica i sanitària. Ara, hem d’evitar una crisi educativa”. Així de clar i contundent s’ha mostrat el vicepresident i conseller d’Economia, Pere Aragonès, que ha remarcat que, amb l'evolució positiva de la Covid-19, "estem en disposició de garantir que al setembre tots els centres educatius puguin obrir amb normalitat i amb total seguretat” presencialment i a través de grups estables entre alumnat i professorat.

De fet, la consellera de Salut, Alba Vergés, ha recalcat la importància del funcionament dels grups estables en la tornada a l’escola el proper curs: "hem de tenir grups estables entre professors i alumnes, així no cal distància de seguretat, com si estem a casa amb la família, i no cal mascareta. Aquests grups estables faciliten detectar possibles casos”, ha afirmat Vergés.

Per la seva banda, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, en roda de premsa amb els tres membres del Govern, ha indicat que “tenim i tindrem escoles segures perquè hi haurà totes les mesures sanitàries necessàries que indiqui Salut”, a més del pla de salut laboral i les mesures que vagi aprovant el Procicat. Bargalló també ha posat èmfasi en els grups estables de convivència, que “expliquen que l’escola és una segona família. A l'escola els alumnes faran el que fan amb la família, contacte directe, amb higiene i sense mascareta, sempre mantenint els mateixos alumnes i professorat".

En aquest sentit, la consellera Vergés, ha assegurat que "a dia d’avui hi ha casos de Covid-19 però la circulació del virus es manté baixa i ens hem preparat per controlar-los”. És per això que la titular de Salut ha explicat: “És ben possible assolir una escola segura i sana que compleixi els objectius docents i pedagògics. El pas de la primera onada que vam tenir, ens ha confirmat que els infants presenten quadres lleus i asimptomàtics: menys d’1% dels casos són menors de 15 anys”, ha detallat.

Calen inversions excepcionals a l'escola catalana per fer una atenció personalitzada i corregir les desigualtats educatives que la Covid-19 ha provocat
Pere Aragonès Vicepresident del Govern i conseller d'Economia

Pla econòmic addicional

El pla que ha presentat avui el Govern pel curs 2020-2021 també incorpora una inversió extra en Educació. En concret, tal i com ha desgranat el vicepresident Aragonès, la Generalitat destinarà 370 milions d’euros addicionals, no previstos en els pressupostos 2020, en la represa escolar. Es distribuiran de la següent manera:

• 233 milions d’euros a professionals. Aragonès preveu la contractació d’almenys 5.000 professionals que s’incorporaran tant com a personal docent i no docent, és a dir, professors, psicopedagogs, tècnics d’educació infantil i especial.
  • 103 milions d’euros en el pla d’educació digital. El Govern planteja un pla d’educació digital per fer front davant de possibles rebrots.
  • 33 milions d’euros en pla de millora de desigualtats educatives. Es tracta d’un pla per lluitar contra la segregació escolar, també en totes les activitats fora de les hores lectives, especialment per als alumnes que tenen més dificultats per accedir-hi.

Per a Aragonès, l’escola catalana “és una eina de transformació social i mig any sense fer feina amb normalitat és massa temps. Per això, calen inversions excepcionals per fer una atenció personalitzada i corregir les desigualtats educatives que la Covid-19 ha provocat", ha assegurat.

Pla de transformació digital

La transformació digital també s’ha presentat com un pla estratègic per al Govern en la represa escolar. Segons el conseller Bargalló, aquest pla aquest pla digital inclou:

• Inversió urgent per permetre l'accés tecnològic a tothom, també als centres educatius.
  • Assegurar la connectivitat constant dels alumnes més vulnerables, també pensant en un possible rebrot.
  • Dotar de dispositius a partir de 3r d'ESO, batxillerat i formació professional, així com al professional que calgui en aquest àmbit.
  • Creació de més contingut digital i formació.

“Volem fer de Catalunya un país capdavanter en l’ús de les tecnologies en l’àmbit pedagògic; per això el curs 2020-2021 serà el curs de la represa i de la transformació digital”, ha conclòs el vicepresident Aragonès.