Pere Aragonès, Marta Vilalta i Josep Maria Jové són alguns dels integrants del grup de treball / Marc Puig

Els republicans treballen per aconseguir una Catalunya més lliure, més pròspera i amb un estat del benestar més fort l’endemà de la pandèmia i adverteixen que la crisi “no la poden pagar els de sempre”

Esquerra Republicana destina esforços a la gestió diària de la crisi ocasionada pel coronavirus i, alhora, pensa en l’endemà de la pandèmia i vol treballar per la reconstrucció del país. Per això, ha organitzat un grup de treball que pretén extreure lliçons d’aquesta crisi, analitzar els escenaris que s’obriran i proposar accions concretes que no només donin resposta a la urgència immediata, sinó que vagin més enllà per construir “la Catalunya del bé comú”, una societat catalana més lliure, més pròspera i amb un estat del benestar més fort.

El grup de treball el formen Pere Aragonès, Marta Vilalta, Josep Maria Jové, Isaac Peraire, Agnès Rotger, Cristina Gómez, Joan Manuel Tresserras, Lluís Pérez, Pau Morales i Sara Bailac; que estan contacte i coordinació amb la secretària general, Marta Rovira, a l'exili i el president del partit, Oriol Junqueras, i Raül Romeva, a la presó. D'aquesta manera, es garanteixen visions diverses: la de l’àmbit acadèmic, la institucional, la municipalista, la de les comissions sectorials i la del Jovent Republicà.

Pels republicans, aquesta crisi ha demostrat que el sistema s’ha vist superat i, quan acabi, res tornarà a ser igual. De fet, estan convençuts que ens enfrontem a un escenari molt pitjor que el de la crisi del 2008 i alerten de les amenaces que ja s’entreveuen: retallades de drets, una nova onada d’austeritat, recentralitzacions del poder, autoritarisme i populisme.

Per això, afirmen que cal preparar-se per la reconstrucció del país i que cal reinventar-se, perquè la crisi “no la poden pagar els de sempre”. En concret, defensen que el nou país s’ha de basar en tres principis, si es vol sortir d’aquesta crisi sent més forts i fortes com a societat:

1. Llibertat republicana. Absència de dominació. Recuperar i enfortir els poders democràtics enfront dels poders no democràtics.
  2. Seguretat humana. Nou estat del benestar per oferir protecció a tota la ciutadania davant de dificultats, problemes i amenaces de caràcter social, econòmic, mediambiental, etc.
  3. Prosperitat compartida. Apostar pels sectors econòmics que generen riquesa pel conjunt de la societat.

El grup ha començat fent una anàlisi interna de la situació i les afectacions d'aquesta crisi humanitària, econòmica i social, i després treballarà mesures concretes i un pla d'acció. En aquesta primera fase, la feina serà interna (als òrgans de direcció, a nivell territorial i sectorial) i, posteriorment, el grup de treball obrirà el debat a aquells agents externs que vulguin fer aportacions.

Un segon grup elabora propostes per fer front a l’emergència actual

Per altra banda, a Esquerra Republicana hi ha en marxa un segon grup que recull i elabora propostes per fer front a l’emergència de forma immediata. Aquest grup analitza les mesures dels governs català i espanyol, però també recull mesures i bones pràctiques a nivell europeu i internacional. Afegeix a la seva anàlisi reivindicacions d’entitats, necessitats que detecta a nivell municipal i les aportacions de les comissions sectorials, i amb tot aquest material elabora una bateria de propostes que trasllada a les diferents institucions (el Parlament de Catalunya, el Congrés, el Senat i el Parlament Europeu), on es transformen en iniciatives.

Etiquetes