Pere Aragonès i Jordi Sànchez han anunciat un preacord de govern / Marc Puig

Els partits acorden un executiu paritari i amb set conselleries d’Esquerra i set de Junts, que treballarà per la reconstrucció econòmica, l’amnistia i l’autodeterminació

“Tenim entesa. Tenim acord per posar en marxa la nova Generalitat republicana”. Així ha anunciat el vicepresident del Govern, Pere Aragonès, el preacord amb Junts per governar conjuntament, en coalició, després de les eleccions del 14 de febrer. Es tracta d’un principi d’acord a l’espera de la validació de les bases de Junts, i l’han comunicat el mateix Aragonès i el secretari general de Junts, Jordi Sànchez, en roda de premsa.

Després de moltes setmanes de negociacions, els partits han pogut resoldre els esculls estratègics que els separaven i s’han posat d’acord per investir Pere Aragonès com a president de la Generalitat i construir un “govern fort, cohesionat i amb totes les energies renovades per fer front als grans reptes del país”.

Esquerra i Junts allunyen, així, l’ombra d’una repetició electoral i inicien una nova etapa de gran fortalesa per a l’independentisme i el progressisme, mantenint intacte l’acord subscrit anteriorment entre Esquerra i la CUP, el qual “es respecta i es reforça”. Les prioritats de govern d’Aragonès són “clares i inequívoques”: transformar l’economia i assegurar una sortida de la crisi des de l’esquerra; i fer valdre el 52% de vots independentistes del 14F per aconseguir l’amnistia i l’autodeterminació. En concret, fixa quatre revolucions “inajornables”: la social, la feminista, la verda i la democràtica.

Pere Aragonès i Jordi Sànchez, durant la roda de premsa / Marc Puig

Pel que fa a les dificultats per consensuar el paper del Consell per la República, Aragonès ha explicat que “ens dotarem d’òrgans de decisió col·legiada on tots ens sentim còmodes, respectant el pes i les funcions indelegables i insubstituïbles de les institucions catalanes i, per tant, de la presidència de la Generalitat i el govern”. I en relació a l’estratègia a Madrid, “ens conjurem a fer una aposta decidida pel diàleg i la negociació política per resoldre el conflicte polític a través de l’amnistia i l’autodeterminació i, alhora, defensem la necessitat d’una confrontació cívica i pacífica per forçar l’Estat a acceptar aquesta realitat, fins ara negada”.

L’estructura del nou govern

Aragonès ha assegurat que el nou govern serà “una organització nova, adaptada al país d’avui i als reptes que tenim com a societat”, i ha detallat la següent estructura:

• Departament de Presidència (ERC). Tindrà una visió transversal i serà clau en la coordinació entre departaments. Tindrà, també, competències en matèria local, d’esports i de relacions institucionals, administració i funció pública. Inclourà l’Oficina de la Renda Bàsica.
  • Departament d’Economia i Hisenda (Junts). Tindrà un paper fonamental en la gestió dels recursos econòmics i pressupostaris, ara que es necessiten més esforços, i aplicarà una política econòmica expansiva.
  • Departament de Feminismes i Igualtat (ERC). Un nou departament amb un clar pes polític. “Cal una transformació en clau feminista de les polítiques públiques, en el compromís del govern i de tota la societat”, ha asseverat Aragonès.
  • Departament de Salut (Junts). Haurà de seguir lluitant contra la Covid-19 i enfortir el sistema públic de salut, en aquests moments i en la post-pandèmia.
  • Departament d’Educació (ERC). “Ha de permetre que les generacions que pugen tinguin la preparació necessària i reduir les desigualtats per garantir-los el millor futur possible”, ha explicat Aragonès.
  • Departament de Polítiques Digitals, Infraestructures i Agenda Urbana (Junts), que buscarà la modernització i major eficàcia i agilitat del govern, i inclourà la mobilitat i l’habitatge, “un gran repte en la garantia de drets”.
  • Departament d’Empresa i Treball (ERC). S’unifiquen, així, les polítiques empresarials i de competitivitat amb les del foment del treball i l’ocupació.
  • Departament d’Acció Exterior i Transparència (Junts). El govern seguirà apostant per assumir els reptes globals i fer sentir la veu de Catalunya al món. Inclou les relacions exteriors, les polítiques de cooperació i les de transparència i dades obertes.
  • Departament d’Acció Climàtica, Agricultura i Alimentació (ERC). L’emergència climàtica, una qüestió clau, es fusiona amb la ja existent conselleria d’Agricultura. “Entre les apostes més decidides d’aquest govern hi ha les polítiques de medi ambient i sostenibilitat, d’energia, residus, aigua i l’actual departament d’Agricultura”, ha explicat Aragonès.
  • Departament de Recerca i Universitats (Junts). Així, s’aposta clarament per la recuperació d’aquest àmbit, per la societat del coneixement i per ser un país encara més líder en recerca.
  • Departaments d’Interior (ERC), Justícia (Junts) i Cultura (ERC), que mantindran les seves funcions actuals.
  • Departament de Drets Socials (Junts), que inclourà els àmbits d’afers socials, infància, adolescència i joventut, i lluitarà contra les desigualtats i per garantir els drets de tothom.

El govern tindrà, per tant, set consellers/es a proposta d’Esquerra i set, de Junts. Amb la presidència d’Esquerra Republicana, que nomenarà la persona Portaveu del Govern, i una vicepresidència que s’escollirà d’entre els consellers/es proposats per Junts, amb previ acord. Aragonès també ha assegurat que serà un govern 100% paritari.

"Posem-nos a treballar sense demora, amb tota la nostra energia. Afrontem la reconstrucció econòmica i social. Posem-nos a treballar perquè la majoria àmplia en defensa de la República catalana camini amb més força que mai”, ha conclòs Aragonès.

Etiquetes