Avui s'han constituït els ajuntaments de Catalunya. ERC ha obtingut un excel·lent resultat en les darreres eleccions municipals: 3.114 regidors i regidores a Catalunya, comptant 260 majories absolutes i 88 majories relatives, als quals cal sumar els electes obtinguts a les Illes Balears i Pitiüses i al País Valencià.

I és que Esquerra Republicana s’emmiralla en la societat que representa i, per exemple, hem obtingut més regidores que mai en unes eleccions municipals. De les gairebé 850 regidores que es van elegir el 2015, enguany s’ha passat a 1.384, és a dir, un 44,57% del total.

El nostre és un partit essencialment municipalista. De fet, ens vam constituir el març del 1931 precisament per afrontar les eleccions municipals d'un mes més tard i que ens van portar a la república del 14 d'abril. Podriem dir que som municipalistes de naixement. I per què ho som?

Doncs perquè és en els municipis, en les nostres ciutats, viles i barris, des d'on la construcció d'una hegemonia republicana pren el seu sentit més polític, més sòlid, més permanent i, sobretot, més proper amb el ciutadà, amb els nostres veïns i veïnes. Com a defensors de la igualtat d'oportunitats, de la radicalitat democràtica, del feminisme, de la prosperitat compartida, de la sostenibilitat ambiental, de la lluita contra la corrupció i de la independència del nostre país els ajuntaments són el nostre camp de joc natural, són l’eina més eficaç i directe per, en definitiva, millorar el dia a dia de la gent.

El mandat que avui comencem, doncs, ens ha de permetre enfortir les bases del nostre projecte, del projecte de l'esquerra de la llibertat i de la justícia social, del país del 80% a favor del referèndum. Els ajuntaments que avui es posen en marxa són la garantia, els pilars, les bases republicanes de la llibertat col·lectiva, a través de la independència nacional, de la llibertat individual, a través de la generació de les condicions materials que han de permetre la no dominació per raó econòmica, de gènere o política, i de la llibertat també des de la perspectiva dels drets civils i polítics, especialment dels nostres companys empresonats i exiliats.

Davant dels embats actuals i futurs d'uns poders de l'Estat que veuen difuminada la seva separació de poders quan es tracta d'atacar l'independentisme per defensar la Monarquia i la unitat d'Espanya, necessitem teixir una malla d'institucions i compromís ciutadà que ha de permetre autogovernar-nos i bastir el nostre projecte republicà de forma lliure i autònoma.

La col·laboració entre ajuntaments, Parlament, Govern de Catalunya, diputats i senadors i eurodiputats és fonamental. Són els estats generals d'una República emergent que vam iniciar l'1 i 3 d'octubre i que farem realitat en construir l'hegemonia política republicana, enfortir les institucions del país i de la societat civil, internacionalitzar la nostra causa i fer inevitable un referèndum tot provocant una negociació per a assolir-lo amb reconeixement internacional.

Bon mandat, alcaldes i alcaldesses republicans!