La diputada d'Esquerra Republicana Núria Picas al faristol del Parlament / Marc Puig

Els republicans defensen desplegar una unitat central de delictes d’odi, amb agents de policia especialitzats, per combatre l’increment d’agressions atiat per la ultradreta

Esquerra Republicana portarà al proper ple del Parlament la millora dels protocols d’atenció a les víctimes de delictes d’odi i del tractament de les denúncies per part dels Mossos d’Esquadra. Els republicans consideren imprescindible protegir els col·lectius més vulnerables i garantir-los tots els drets, en un context d’auge de la ultradreta i d’increment de les agressions.

En una moció subsegüent a la interpel·lació de la diputada Núria Picas al conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, els republicans defensen desplegar una unitat central de delictes d’odi, integrada per agents especialitzats, per combatre tot tipus d’agressions i discriminacions i fer tasques de prevenció, detecció, intervenció, atenció, assistència i recuperació per a les víctimes. També aposten per l’impuls d’una formació específica en delictes d’odi dirigida a tota la policia de Catalunya.

D’aquesta manera, esperen reduir al mínim la “victimització secundària” de les persones agredides o discriminades —que siguin ben escoltades i no hagin d’explicar els fets una i altra vegada, a persones diferents— i facilitar la denúncia dels delictes d’odi. Uns objectius plenament compartits pel conseller Elena i el seu departament.

Això vol acció de les administracions i de les forces de seguretat, però també vol pedagogia
Joan Ignasi Elena Conseller d'Interior

De fet, al darrer ple, el conseller va anunciar la creació de dues unitats per donar “una resposta integral més eficient i eficaç” a aquesta problemàtica:

• L’Oficina de Delictes d’Odi i Discriminació, que rebrà denúncies i farà accions de sensibilització adreçades a la ciutadania. “Això vol pedagogia; vol acció de les administracions i de les forces de seguretat, però també vol pedagogia”, va dir el conseller.
  • La Unitat Central de Delictes d’Odi i Discriminació, formada per 15 agents altament especialitzats, que tindran les funcions de seguiment i supervisió dels delictes d’odi, la investigació dels casos més complexos i la persecució de la reincidència, i accions de formació i sensibilització.

Al text que els republicans duen a votació del ple, també s’estableix desplegar la Llei d’igualtat de tracte i no-discriminació a tot el Departament d’Interior i a totes les policies de Catalunya, fet que exigirà modificar la Llei de la Policia de la Generalitat per incloure-hi, com a motiu de sanció, les actituds discriminatòries que, eventualment, puguin tenir els Mossos.

És una moció que arriba a la cambra catalana en un context d’increment preocupant dels delictes d’odi, “una clara conseqüència de l’auge de la ultradreta i del feixisme que s’oposa al paradigma que els éssers humans són iguals”, s’afirma. Amb la seva aprovació, el Parlament exigirà garantir els drets de totes les persones i la igualtat efectiva dels col·lectius més vulnerables, i condemnar qualsevol tipus de violència o discriminació, especialment les violències lgtbifòbiques, que han augmentat de forma molt significativa aquest any.

Rebutgem i condemnem les violències lgtbifòbiques; cal un clar rebuig unànime des del carrer i des de les institucions”, va dir Núria Picas des del faristol del Parlament. “Davant dels delictes d’odi i totes les seves expressions, necessitem un cos de Mossos d’Esquadra que salvaguardi i garanteixi els drets humans desplegant la Llei d’igualtat de tracte i no-discriminació per combatre aquests delictes cada vegada més presents”, va concloure.