Aragonès: “Presentem un programa centrat en la reconstrucció útil i que avança cap a l’horitzó de la República catalana”

Si els republicans governen crearan el comissionat Next Generation per liderar els fons de reconstrucció, una conselleria d’Igualtat i eliminaran l’Íbex-35 dels serveis públics

“Presentem una guia de reconstrucció útil per a la ciutadania avui i que avança cap a l’horitzó republicà de demà”, així ha descrit el programa electoral d’Esquerra Republicana per a aquestes eleccions el candidat a la Presidència, Pere Aragonès. L’actual vicepresident i coordinador nacional dels republicans ha assegurat que “mentre seguim treballant per culminar el camí cap a la plena sobirania, no podem renunciar a cap instrument que ens permeti millorar la vida de la gent d’aquest país, avui. Volem construir un país nou per a tothom, i per això avui no podem deixar ningú enrere”. En aquest sentit, ha afegit: “Ara toca un lideratge republicà per reconstruir el país i posar els fonaments de la República catalana. Estem convençuts que és la millor manera de traçar una via àmplia cap a l’amnistia, el dret a l’autodeterminació i la independència”.

Aragonès ha presentat una proposta de reconstrucció econòmica i social “que parteix de l’experiència de govern i que està a punt per començar a desplegar-se des del minut zero”. Per la seva banda, la candidata per Lleida i secretària general adjunta, Marta Vilalta, ha posat èmfasi en les propostes feministes “perquè la perspectiva de gènere és essencial i transversal”, i també en les ecologistes entomant els reptes de l’Agenda 2030.

Pere Aragonès Candidat a la presidència de la Generalitat

Miquel Puig serà qui liderarà els fons europeus a Catalunya

En la línia econòmica, Aragonès ha anunciat la creació, si Esquerra governa, d’un comissionat que lideri el pla de reconstrucció europeu. “Proposem i nomenarem un comissionat Next Generation liderat per l’economista Miquel Puig, que ja ha estat col·laborant amb el Govern a promoure i incentivar projectes de país”, ha afirmat.

El candidat republicà ha assegurat que aquests projectes han d’estar enfocats a transformar el teixit productiu de Catalunya. “Necessitem una economia forta i justa. Estem farts que el país només surti de les crisis amb el model neoliberal i de l’estat espanyol, amb salaris baixos. Cal canviar de model amb innovació i amb política industrial que renovi el teixit econòmic del país”, ha indicat. Aragonès ha posat l’accent en projectes que apostin per la descarbonització de la indústria automobilística, en l’hidrogen verd que permeti un emmagatzematge de les energies renovables i en aquells projectes encaminats a afrontar la modernització dels regadius, entre d’altres.

Expulsar l’Íbex-35 dels serveis públics catalans

En la seva intervenció, Aragonès ha repassat l’obra de Govern i ha detallat noves mesures si els republicans governen de nou: “Esquerra Republicana es sinònim de governança republicana i això es tradueix en polítiques públiques que no deixen ningú enrere: la creació i desplegament de la Renda Garantida de Ciutadania, les polítiques de contenció de rendes que limiten el poder de propietaris per explotar la vulnerabilitat dels seus llogaters, perquè l’habitatge no pot ser un negoci, és un dret”, ha sentenciat. En aquest sentit, Aragonès s’ha mostrat molt clar a tenir uns serveis públics exemplars: “Expulsarem l’Íbex-35 dels serveis públics perquè els volem forts, àgils i moderns. I la millor garantia perquè això passi és que els que defensem que les escoles han d’estar obertes i que els hospitals estiguin ben finançats si presidim la Generalitat”.

El candidat a la Presidència també ha defensat la proposta de “rebaixar en un 30% les taxes universitàries, així com recuperar la participació de la Generalitat de Catalunya en el finançament de l’educació de 0 a 3 anys” per garantir l’accés universal a l’educació. “Ara toca reconstruir i per això és imprescindible trencar amb 40 anys de sociovergència al capdavant de la Generalitat”, ha conclòs.

Marta Vilalta Candidata per Lleida al Parlament

Una conselleria d’Igualtat i Feminismes per blindar drets

Per la seva banda, la candidata per Lleida ha detallat el que ahir ja anunciaven els republicans i que serà una condició sine qua non per formar Govern: “Fem la proposta que en el proper Govern hi hagi la conselleria d’Igualtat i Feminismes, el màxim rang per desplegar els polítiques públiques amb perspectiva de gènere. Perquè la igualtat no pot ser la germana petita de les polítiques públiques, volem que sigui influent en totes les accions i eines que desplegui el Govern”, ha assegurat.

Vilalta també ha fet repàs a l’obra feta en aquest sentit, com l’impuls del Pla Estratègic de Polítiques d’Igualtat de Gènere 2019-2022 o l’aprovació del pla d’Igualtat del Parlament de Catalunya. “Només fent del feminisme el centre de l’acció de govern s’avançarà cap a la veritable igualtat”, ha explicat.

Energia 100% renovable i residu zero, fer front al canvi climàtic

Per últim, la secretària general adjunta ha recordat la importància de seguir i assolir els objectius de desenvolupament sostenible: “El compromís d’Esquerra Republicana per solucionar els reptes globals des dels Països Catalans també es tradueix en una proposta transformadora que entoma els reptes que dibuixa l’Agenda 2030. Ho farem fent front a l’emergència climàtica, amb un canvi de model energètic més just i verd que tingui un horitzó d’energia 100% renovable i residu zero, ha conclòs Vilalta.

El programa electoral per les eleccions al Parlament de Catalunya del 14 de febrer es pot consultar aquí.