Esquerra Republicana votarà no a la pròrroga de l’estat d’alarma

L’Executiva Nacional d’Esquerra Republicana ha decidit aquesta tarda que el grup parlamentari Republicà votarà no a la pròrroga de l’estat d’alarma al Congrés dels Diputats aquesta setmana.

L'estat d'alarma no és el mecanisme adequat. S'ha demostrat que no ho era durant tota aquesta crisi i així ho hem denunciat. La centralització ha estat un error. Vam abstenir-nos per responsabilitat i per donar un vot de confiança al govern espanyol. I vam demanar rectificació en la retirada de competències i espais de sobirania. No ho han fet. No han escoltat. No podem seguir donant els nostres vots per facilitar aquest estat d’alarma.

Esquerra Republicana considera que Catalunya ha de poder decidir amb les plenes competències com s’aborda la nova fase de desconfinament en la que entrem, perquè les decisions i la seva aplicació son molt més efectives des de la proximitat i amb el màxim coneixement de la realitat social. S’ha d’acabar la militarització i la restricció de drets, llibertats i competències que imposa l’estat d’alarma. Això no és una guerra, no necessitem un comandament únic del ministeri de defensa, aquesta situació s’ha de gestionar amb criteris mèdics i polítics com hem defensat des del principi. S’han de prorrogar les mesures excepcionals, no l’estat d’alarma.

Entrem en un canvi de fase, entrem en la fase del desconfinament, i no podem permetre que es tornin a repetir els errors que s’han donat en la primera fase. Aquesta segona fase requereix de l’assumpció de les competències de gestió pròpies del Govern de la Generalitat.

Durant gairebé tota la crisi sanitària, el Govern català s’ha anticipat i ha marcat el camí i els escenaris futurs, fent fins i tot rectificar sovint el govern espanyol. No volem que rectifiquin, volem poder prendre les decisions en funció de l’opinió dels experts i coneixent plenament la realitat social del nostre país, no amb decisions preses a 600 km.

Hem de poder gestionar aquesta segona fase des de Catalunya, sense haver d’esperar autoritzacions ni rectificacions, sense duplicitats de feina i sense demanar permís per fer allò pel qual la ciutadania ens ha escollit. Corresponsabilitat, empoderament ciutadà i decisions basades en dades. Això és el que toca a partir d’ara i creiem que només es pot fer amb les plenes competències de Catalunya recuperades.