Esquerra Republicana proposa una iniciativa per evitar l’assetjament viari que pateixen ciclistes i vianants

Els republicans registren una proposta de resolució al Parlament per fomentar la perspectiva de gènere en el disseny viari

El grup parlamentari d’Esquerra Republicana ha registrat una proposta de resolució a la comissió d’Igualtat i Feminismes del Parlament per impulsar la mobilitat activa amb perspectiva de gènere. L’objectiu és que el Govern inclogui la perspectiva de gènere en el disseny viari per evitar l’assetjament que hi pateixen, majoritàriament, les dones i les persones no binàries.

Tal com fa avinent el text, és habitual pensar que la mobilitat és un fenomen neutre pel que fa al gènere, però no és així. Les dones realitzen una mobilitat més activa que els homes -sigui en bici o a peu- i amb hàbits diferents. Així ho expliquen els informes del Col·lectiu Punt 6 sobre “Dones i Persones no binàries en bici”.

De fet, va ser una compareixença de representants d’aquest mateix col·lectiu al Parlament la que ha motivat la proposta de resolució registrada per Esquerra Republicana. Punt 6 és un col·lectiu que es dedica a repensar les ciutats i l’organització urbana des d’una perspectiva feminista i de gènere.

La comissió d'Igualtat i Feminismes durant una de les últimes sessions

Segons el col·lectiu, doncs, les ciclistes d’entre 25 i 29 anys són les que més assetjaments reben. Des d’assetjament sexual a increpacions verbals de vianants o conductors per raó de gènere o, també, la invasió dels seus carrils.

Amb la iniciativa, els republicans pretenen que el disseny viari tingui en compte els hàbits de mobilitat i pugui evitar, així, aquestes situacions. Incloure la perspectiva de gènere en projectes que tinguin a veure amb la mobilitat activa comportaria carrils més amples, ampliar l’oferta d’aparcaments segurs en els llocs de destí o una millor senyalització dels carrils bici.