Joan Tardà

Cornellà de Llobregat, Baix Llobregat 26 setembre 1953

Portaveu del grup d’Esquerra Republicana al Congrés dels diputats

L’actual portaveu d’Esquerra Republicana al Congrés és de Cornellà de Llobregat, fill d’una família treballadora. És professor de català en un institut de secundària, i està vinculat a moviments reinvincatius ciutadans i a entitats com la Coordinadora Contra la Marginació o el Moviment del Voluntariat Lingüístic de Cornellà. Va formar part del primer ajuntament democràtic del seu municipi el 1979, elegit com a independent en la candidatura del PSUC, i va formar part de l’organització política Nacionalistes d’Esquerra. Després es va afiliar a Esquerra i n’ha estat president a Cornellà de 1996 a 1999, just abans de ser escollit regidor. Des del 2004 és diputat al Congrés, on ha destacat per les seves intervencions en català o per la defensa de la Llei de Memòria Històrica. “Orgullosament republicà, anhelo un Estat català que ens permeti repartir millor la riquesa i basteixi una democràcia d'excel·lència”, proclama.

• Llicenciat en Filosofia i Lletres.
  • Catedràtic de Llengua i Literatura Catalanes a l’IES Esteve Terradas.

• Vinculat a moviments reivindicatius ciutadans i de dinamització cultural, és soci de diverses associacions i entitats ciutadanes, d'entre les quals destaca el Rugbi Club Cornellà, l'AVV Casc Antic i la Coordinadora Contra la Marginació.
  • Forma part de la Junta Directiva de L'Avenç, entitat creada per a la defensa del patrimoni cultural i arquitectònic de Cornellà, i és membre fundador del Moviment del Voluntariat Lingüístic de Cornellà.
  • És autor de diversos llibres de recerca històrica sobre la comarca del Baix Llobregat i la ciutat de Cornellà.

• Militant del PSUC del 1974 al 1976. D'ençà de la seva fundació va participar en l'Assemblea de Batlles i Regidors Nacionalistes d'Esquerra, es va integrar en l'organització política Nacionalistes d'Esquerra (NE) i en el Comitè de Solidaritat amb els Patriotes Catalans, creat a Cornellà al principi dels anys vuitanta.
  • En dissoldre's NE, es va afiliar a Esquerra i n'ha estat president a Cornellà durant el període 1996-1999.

• Va formar part del primer ajuntament democràtic de Cornellà de Llobregat, el 1979, elegit com a independent en la candidatura del PSUC.
  • El 1999 va ser elegit regidor de l'Ajuntament, on encapçalava la candidatura d'Esquerra, i el 2003 va ser reelegit en el càrrec, al qual va renunciar el setembre del 2004.
  • Diputat i portaveu del grup d’Esquerra Republicana al Congrés des del 2004. Reescollit el 2008, 2011, 2015 i 2016.