El president del grup d'Esquerra Republicana al Parlament, Sergi Sabrià, en roda de premsa / ACN

Els partits independentistes volen que el Parlament de Catalunya es pronunciï a favor de la norma en el proper ple i dur-la al Congrés espanyol durant el mes de març

Esquerra Republicana ha arribat a un acord amb la CUP i JxCat per impulsar una Llei d’Amnistia que posi fi a la causa general contra l’independentisme. Les tres formacions han registrat una proposta de resolució sobre l’amnistia que es votarà en el proper ple del Parlament, entre el 15 i el 17 de desembre. Amb el vistiplau de la cambra catalana, volen impulsar l’aprovació de la Llei d’Amnistia a les Corts espanyoles durant el mes de març.

En concret, el Parlament declararà que “el lliure exercici dels drets polítics no pot tenir com a resposta la via de la justícia penal”, ja que la llibertat d’expressió, de reunió i de manifestació, així com la llibertat de participació política, són essencials en una societat democràtica. Partint d’aquesta premissa, la cambra reclamarà l’aprovació per part de les Corts espanyoles d’una Llei d’Amnistia que extingeixi “qualsevol tipus de responsabilitat penal i administrativa per tots els actes d’intencionalitat política vinculats a la lluita democràtica per l’autodeterminació de Catalunya, tipificats com a delictes i realitzats des de l’1 de gener de 2013 fins al moment de l’entrada en vigor de la Llei d’Amnistia”.

L’amnistia, per tant, haurà de cobrir delictes com els de rebel·lió i sedició, o els de prevaricació, malversació i desobediència, vinculats a l’organització de la consulta del 9N o del referèndum de l’1-O. També haurà de comprendre els actes d’expressió i opinió sobre el conflicte polític que han estat valorats com a delictes d’incitació a l’odi, i els delictes contra l’ordre públic comesos en el marc de protestes contra l’actuació de les autoritats governatives i jurisdiccionals, incloses les del Tribunal Constitucional, amb posterioritat al referèndum de l’1-O.

El Parlament també assenyalarà que l’amnistia, perquè sigui plenament efectiva, ha d’anar acompanyada d’una solució al conflicte amb l’Estat espanyol que passi pel reconeixement del dret a l’autodeterminació de Catalunya.

L’últim punt del text que duran a votació Esquerra, la CUP i JxCat és una crida a la societat catalana perquè es mobilitzi i doni suport a una amnistia que permeti l’alliberament de les preses i presos polítics, el retorn de les persones exiliades i la fi de totes les causes obertes. També, s’encoratja tots els agents cívics, polítics i socials a formar part d’un acord nacional per l’amnistia, l’autodeterminació i els drets civils i polítics.

“Som aquí per fer que les coses passin”

“L'amnistia és el marc antirepressiu compartit per l'independentisme i estem treballant per sumar-hi tants espais polítics i socials com sigui possible”, ha explicat el president del grup d’Esquerra al Parlament, Sergi Sabrià, en roda de premsa.

I tot i que el PSOE es mostri contrari a l’amnistia, Sabrià ha afirmat que “nosaltres som aquí per utilitzar tota la nostra força i fer que les coses passin; el nostre límit en cap cas pot ser la Constitució, perquè tots sabem que això es tracta de voluntat política”. “Continuarem endavant, sense rendir-nos, perquè això prosperi”, ha afegit.