8 de març, Dia Internacional de les Dones

Manifest d'Esquerra Republicana i del Jovent Republicà

De nou, el 8 de març de 2023, commemorarem el Dia Internacional de les Dones, una data d’homenatge als moviments a favor dels drets de les dones i de reivindicació per continuar fent evidents les desigualtats que pateixen les dones. Aquesta és una reivindicació que va més enllà d’aquesta data i que impregna els 365 dies de l’any i a totes i cadascuna de les persones que conformem la societat.

Des d’Esquerra Republicana i el Jovent Republicà treballem dia rere dia per garantir que els drets de les dones siguin plenament efectius i no es vulnerin en cap circumstància. Entenem aquesta lluita pels drets de les dones com una lluita pels drets humans i des d’una òptica interseccional, sent molt conscients que les persones estem constituïdes i influenciades per una infinitat de variables de desigualtat o de categorització social que travessen les vides, els cossos i les experiències.

De manera històrica i per sistema, els sectors feminitzats són els menys reconeguts socialment i econòmicament. És evident que, des de l’inici d’aquesta pandèmia, les situacions de vulnerabilitat que pateixen les dones s’han agreujat. A més, segons l’últim informe del Govern de la Generalitat, la bretxa salarial entre homes i dones se situa en un 19,7% a Catalunya; mentre que al País Valencià, a les Illes i a la Catalunya Nord, suposa un 20,1%, un 14,4% i un 13%, respectivament. Això es tradueix en què les dones cobren de mitjana entre 3000 € i 7000 € menys a l’any que els homes; tenen pitjors salaris en tots els nivells formatius; només un 10% de dones accedeix als llocs de direcció i gerència; i pateixen una major precarietat laboral, la qual cosa es tradueix en una feminització de la pobresa i un atemptat contra la independència econòmica i personal d’aquestes. Per a nosaltres, aquest és un tema fonamental sobre el qual hem de dirigir la nostra acció política.

Des d’Esquerra Republicana i el Jovent Republicà treballem per impulsar la corresponsabilitat entre dones i homes, així com amb les diferents administracions públiques. Defensem que el temps i el treball estiguin repartits amb equitat de gènere i que hi hagi una corresponsabilitat real entre dones i homes en les tasques associades al treball reproductiu. Des de la Conselleria d’Igualtat i Feminismes, estem tirant endavant polítiques de conciliació de la vida laboral, personal i familiar per garantir que les dones tinguin dret a gaudir de temps de lleure i participació en igualtat de condicions que els homes. A més, continuarem treballant per implantar al nostre país uns horaris més racionals que permetin cobrir les necessitats socials i personals i consolidar el factor temps com un dret que garanteixi llibertat, equitat i benestar.

Cal continuar reivindicant el dret que tenen les dones de decidir sobre el propi cos i el dret a una maternitat lliure i segura. Donem suport a qualsevol persona a exercir els seus drets lliurement i defensem la despenalització de l’avortament a tot el món i que aquest sigui lliure, legal i segur.

Continuarem denunciant i combatent les violències que patim les dones. Parlem de violències masclistes, en plural, perquè la violència sexual, la violència econòmica, la violència simbòlica, la violència institucional, la violència vicària i totes aquelles situacions de discriminació patides per les dones pel simple fet de ser-ho són, també, violències masclistes.

El compromís d'Esquerra Republicana i el Jovent Republicà per a la igualtat de gènere el vam plasmar en un Pla per la Igualtat intern que ens ajuda a continuar treballant per la plena participació política de les dones. També liderem la transformació feminista des del Govern i, a més, hem assumit el compromís d'adoptar per les eleccions municipals el format de llistes cremallera arreu del territori. Així ho vam fer l’any 2019 a la pràctica totalitat de municipis de més de 3.000 habitants on vam presentar llistes. El repte d’aquest 2023 és fer-ho també en els de 1.000 habitants a les properes eleccions municipals. Això ha suposat i ha de seguir sent un pas més per millorar la presència de les dones a les institucions catalanes en tots els nivells. Perquè la igualtat no només es predica, sinó que s’exerceix, amb compromís, amb ambició i amb responsabilitat.

Apel·lem a la mobilització a favor dels drets de les dones, avui i cada dia de l’any, per seguir contribuint a una societat més justa i igualitària que faci de la República Catalana que anhelem una República Feminista de dones i homes lliures.

Dones amb tots els drets!

Etiquetes