Pere Aragonès, en una reunió del Consell Executiu a la Sala Tàpies de la Generalitat / ACN

Coneix l’estructura del nou govern català i les novetats estratègiques en la definició dels futurs departaments

Pere Aragonès presidirà la Generalitat de Catalunya. El país tornarà a tenir un president d’Esquerra Republicana, des de Macià, Companys, Irla i Tarradellas. Un republicà, d’esquerres i independentista a la vegada serà al capdavant de la primera institució del país. I ho vol fer des d'una organització nova, adaptada als temps d’avui. El nou govern, de coalició entre Esquerra Republicana i Junts, tindrà 14 conselleries; serà, per primera vegada, paritari al 100%; i es modernitzarà donant rang de conselleria als àmbits del feminisme, de l’ecologisme i la recerca.

Així serà la nova Generalitat republicana liderada per Pere Aragonès: moderna, paritària i amb 14 conselleries

Mentre a l’anterior govern hi havia 13 conselleries, en mans de 5 conselleres i 8 consellers, el govern fruit del 14F tindrà 14 conselleries, 7 conselleres i 7 consellers.

A banda del president, que és d’Esquerra, Junts i els republicans tindran el mateix nombre de conselleries (7 i 7). Aragonès ja ha anunciat la intenció d’impulsar quatre revolucions aquesta legislatura: “la social, la feminista, la verda i la democràtica” i, per això, Esquerra liderarà les àrees més estratègiques en aquest sentit: Educació, Acció climàtica, Feminismes, Empresa i Treball i un departament de Presidència molt més musculat per poder articular els canvis de manera molt transversal. Àrees, a més, que probablement es veuran beneficiades pels fons europeus i que permetran desplegar l’acord d’esquerres signat amb la CUP.

Aragonès nomenarà la persona Portaveu del Govern. I la vicepresidència s’escollirà d’entre els consellers i conselleres de Junts, amb previ acord. Vegem amb més detall cada departament:

• Departament de Presidència (ERC). Tindrà una visió transversal i serà clau en la coordinació entre departaments. Tindrà, també, competències en matèria local, d’esports i de relacions institucionals, administració i funció pública. Inclourà l’Oficina de la Renda Bàsica.
  • Departament d’Economia i Hisenda (Junts). Tindrà un paper fonamental en la gestió dels recursos econòmics i pressupostaris, ara que es necessiten més esforços, i aplicarà una política econòmica expansiva.
  • Departament de Feminismes i Igualtat (ERC). Un nou departament amb un clar pes polític. “Cal una transformació en clau feminista de les polítiques públiques, en el compromís del govern i de tota la societat”, va asseverar Aragonès, quan va presentar l’acord de govern.
  • Departament de Salut (Junts). Haurà de seguir avançant en el procés de vacunació contra la Covid-19 i enfortir el sistema públic de salut en la post-pandèmia.
  • Departament d’Educació (ERC). “Ha de permetre que les generacions que pugen tinguin la preparació necessària i reduir les desigualtats per garantir-los el millor futur possible”, va defensar Aragonès.
  • Departament de Polítiques Digitals, Infraestructures i Agenda Urbana (Junts), que buscarà la modernització i major eficàcia i agilitat del govern, i inclourà la mobilitat i l’habitatge, “un gran repte en la garantia de drets”.
  • Departament d’Empresa i Treball (ERC). S’unifiquen, així, les polítiques empresarials i de competitivitat amb les del foment del treball i l’ocupació. “Perquè els reptes que tenim en aquest àmbit son importantíssims, per la recuperació econòmica i especialment pensant en els treballadors que s’estan veient afectats per la reconversió de la indústria”, va assenyalar Aragonès.
  • Departament d’Acció Exterior i Transparència (Junts). El govern seguirà apostant per assumir els reptes globals i fer sentir la veu de Catalunya al món. Inclou les relacions exteriors, les polítiques de cooperació i les de transparència i dades obertes.
  • Departament d’Acció Climàtica, Agricultura i Alimentació (ERC). L’emergència climàtica, una qüestió clau, es fusiona amb la ja existent conselleria d’Agricultura. “Entre les apostes més decidides d’aquest govern hi ha les polítiques de medi ambient i sostenibilitat, d’energia, residus, aigua i l’actual departament d’Agricultura”, va dir Aragonès.
  • Departament de Recerca i Universitats (Junts). Un altre departament nou, amb el qual s’aposta clarament per la recuperació d’aquest àmbit, per la societat del coneixement i per ser un país encara més líder en recerca.
  • Departaments d’Interior (ERC), Justícia (Junts) i Cultura (ERC), que mantindran, bàsicament, les seves funcions actuals.
  • Departament de Drets Socials (Junts), que inclourà els àmbits d’afers socials, infància, adolescència i joventut, i lluitarà contra les desigualtats i per garantir els drets de tothom.

Pel que fa a la governança dels fons europeus vinculats al programa Next Generation, es crearà una comissió interdepartamental formada per tots els membres del Govern, a més dels alts càrrecs que s’acordin.

Etiquetes