El coordinador nacional d'Esquerra Republicana i vicepresident del Govern, Pere Aragonès, a la Seu Nacional del partit

Curiositats del candidat d’Esquerra Republicana a la presidència de la Generalitat a les eleccions del 14F

Pere Aragonès ha estat el vicepresident més jove de Catalunya. Advocat, regidor a Pineda de Mar, diputat al Parlament i mà dreta d’Oriol Junqueras com a secretari d’Economia de la Generalitat i, ara, com a coordinador nacional d’Esquerra Republicana. Què en sabem, però, de la seva manera de ser, de les seves aficions i dels seus valors?

1. S’atreveix a cuinar de tot. És la seva manera de desconnectar. Des de la cassola d’arròs de la seva àvia, a la sopa esferificada de Ferran Adrià. I sempre que pot, ho fa amb productes del seu hort. Gaudeix cuinant i gaudeix de les bones sobretaules, de tenir la família i els amics al voltant d’una taula.

2. Llegeix de tot i llegeix molt. Si hagués de recomanar un clàssic, seria “El nostre combat”, de Josep Pallach o “Moments estel·lars de la humanitat”, d’Stefan Zweig. I si hagués de recomanar un llibre més actual, seria “Ha tornat”, de Timur Vermes. De petit es va llegir tots els llibres d’Astèrix i de Tintin. Li agrada molt l’univers tintinòleg.

3. Musicalment, és de Bob Dylan i Manel. Però el dia del seu casament va ballar reggaeton per fer feliç a la seva dona. Ara va més a concerts del Pot Petit.

4. Va fer teatre fins als 14 anys. Encara ara se sap de memòria diàlegs sencers d’en Lluquet i en Rovelló dels Pastorets de Folch i Torres. Ara, sempre que pots s’escapa al teatre. Una de les últimes obres que ha vist és “Assedegats”, dirigida per Oriol Broggi.

El coordinador nacional d'Esquerra Republicana i vicepresident del Govern, Pere Aragonès, fa una intervenció a mitjans

5. Ideològicament, és més de Keynes que de Marx. Perquè Keynes va aplicar les seves teories. És independentista perquè és la millor manera de construir un país on s’hi visqui millor. Té clar que la lluita nacional no s’entén sense la lluita social, i defensa l’independentisme útil. El que s’arremanga i fa que les coses passin.

6. És feminista i ecologista. Per a ell, tot projecte polític amb vocació transformadora s’ha de comprometre a trencar amb el patriarcat i eradicar d’una vegada les desigualtats de gènere. I ha d’afrontar de cara la lluita contra el canvi climàtic, sense excuses.

7. Pel que fa a la seva personalitat, és introvertit, però en la proximitat i quan ja ha generat confiança, treu tota la calidesa i un gran sentit de l’humor. És un excel·lent imitador, i aquest és un recurs que sol utilitzar com a mecanisme per rebaixar la tensió. És molt curiós: s’interessa per temes molt diversos, que se surten del seu àmbit d’expertesa.

8. També és una persona extremadament treballadora i té una gran capacitat d’escoltar tothom i d’aprendre. I sempre va de cara, diu el que pensa. També és molt dialogant i això el fa un gran generador de consensos.

9. Quan va entrar al Jovent Republicà, amb 16 anys, va descobrir que no era l’únic “raret” interessat en la política. Una de les accions més sonades que va protagonitzar quan n’era portaveu nacional va ser l’encadenada a la seu de la COPE a Madrid per protestar contra els atacs d’aquesta emissora contra Catalunya. També, durant aquells anys, va fondre un Volkswagen Polo recorrent els Països Catalans.

10. És una de les persones que va fer possible l’aproximació de Junqueras a Esquerra. Es van conèixer el 2004, a l’acte pel 70è aniversari dels Fets d’Octubre organitzat pel Jovent Republicà. I allà, Aragonès va ser una de les persones que va animar Junqueras a fer el pas per ser el candidat d’Esquerra a les eleccions europees del 2008.

El president d'Esquerra republicana, Oriol Junqueras, i el coordinador nacional del partit, Pere Aragonès