El Govern aprova un pla de reactivació de 32.000 milions per superar la crisi derivada de la Covid-19 i fixar l’estratègia de reconstrucció del país

El Govern de la Generalitat ha aprovat avui el Pla per a la reactivació econòmica i protecció social, un document que recull fins a 20 grans projectes per donar una resposta efectiva i transversal a la crisi derivada de la Covid-19 a Catalunya, i que fixa l’estratègia de reconstrucció del país per als propers anys. El pla xifra el cost total de la recuperació en 31.765 M€, i engloba tant mesures vinculades a la gestió directa de la crisi com grans actuacions de caràcter estratègic que es desplegaran en un horitzó a mig i llarg termini.

“Aquest pla suposa la mobilització de recursos més important de la història contemporània de Catalunya. Ara és el moment de fer-ho”, ha afirmat el vicepresident del Govern, Pere Aragonès, que ha comparegut juntament amb el president Torra per explicar la proposta. “Davant d'una COVID-19 que té unes conseqüències econòmiques i socials que encara és difícil d'abastar el seu impacte, però que sabem que seran dures, sempre hem dit que la sortida d'aquesta situació no és per tornar al febrer o al març del 2020, sinó per fer un país millor”, ha destacat Aragonès.

El document és el resultat dels treballs desenvolupats durant les darreres setmanes per la Comissió per a l'elaboració del Pla per a la Reactivació Econòmica i Protecció Social com a conseqüència de la crisi de la COVID-19 (CORECO), que presideix Aragonès, i mostra el compromís del Govern envers tres objectius essencials: reforçar l’estat del benestar i la capacitat productiva de Catalunya; reduir les desigualtats socials accentuades per la pandèmia i accelerar la transició cap a un model econòmic més sostenible i resilient.

Reconstrucció de Catalunya al voltant de cinc eixos
El Pla de reactivació mostra la capacitat innovadora i de transformació del sector públic, a través d’una vintena de grans projectes que contenen fins a 145 actuacions específiques.

Una part important d’aquestes actuacions es vinculen a la gestió immediata dels efectes de la pandèmia i la resta aborden qüestions estratègiques per al país, com ara la transformació del model agroalimentari, la lluita contra el canvi climàtic o la mobilitat sostenible, i que s’implementaran en diferents fases en un horitzó que, en el cas d’alguns projectes, abasta les properes dues dècades.

2.760 M€ d’impacte econòmic el 2020
El cost total d’implementació del pla, incloent-hi les mesures de gestió per a la
reactivació i les de caràcter estratègic, se situa en 31.765 M€, dels quals es preveu invertir 2.760 M€ l’any 2020. En paral·lel al pla de reactivació, el Govern segueix treballant per reforçar la resta de pilars de l'estat del benestar. En aquest sentit, insisteix en exigir resoldre l'infrafinançament crònic, xifrat en 5.000 milions d'euros, que pateix el sistema de salut català.

Els projectes del pla s’agrupen al voltant de cinc eixos que dibuixen el model social, econòmic i institucional cap al que ha d’avançar Catalunya en la propera dècada:

Eix 1 Economia per la vida
La crisi sanitària ha posat de manifest la necessitat d’avançar cap a una economia al servei de les persones, que proveeixi als ciutadans de salut, cures, aliments, educació, protecció social, habitatge i cultura. L’eix 1 inclou els següents projectes:

• Pla de foment de la innovació en salut
  • Bioeconomia i transformació del sector agroalimentari, forestal i marítim
  • Qualitat assistencial amb garanties i reconeixement a les professionals
  • Reactivació del consum, manteniment d’oferta productiva
  • Inclusió social, acompanyament, autonomia i integració laboral
  • Cultura: base del benestar i l’economia creativa

Eix 2 Digitalització
Les eines digitals han permès mitigar l’impacte econòmic i social de la pandèmia, però cal consolidar i ampliar els avenços fets en els darrers mesos. Així ho manifestat la Comissió Europea, que fixa la transició digital com un dels pilars de la recuperació. L’eix 2 inclou els següents projectes:

• Pla d’Educació Digital de Catalunya
  • Digitalització dels sectors productius i competències digitals
  • Territoris, ciutats intel·ligents
  • Tecnologies digitals avançades

Eix 3 Transició Ecològica
La reactivació econòmica ha de ser compatible amb la neutralitat climàtica, i per això cal disposar d’infraestructures d’energia renovable i apostar per una economia circular, reforçant les mesures d’eficiència energètica i mobilitat sostenible. L’eix 3 inclou els següents projectes:

• Acció climàtica
  • Automoció i mobilitat sostenible
  • Economia circular
  • Habitatge i eficiència energètica

Eix 4 Societat del coneixement
El efectes de la Covid han fet més visible que mai el paper central del coneixement i la formació en l’estratègia de construir un nou model, tant pel que fa al desenvolupament de solucions innovadores en l’àmbit sanitari com a l’hora de reconduir les carreres professionals dels treballadors dels sectors més afectats per la crisi.

• Recerca i foment de la innovació
  • Excel·lència del sistema universitari
  • Garanties al dret subjectiu de l’ocupabilitat de les persones

Eix 5 Actuacions transversals