Aragonès: 'Després de resistir, ens toca reconstruir per posar els fonaments de la República catalana'

Esquerra Republicana presenta les línies mestres per a la reconstrucció del país que ha de deixar enrere el règim del 78 per donar pas a la república dels drets i les llibertats de tothom

Esquerra Republicana ha presentat tot un conjunt de propostes de diferents àmbits que permeten reconstruir el país després de l'aturada provocada per la pandèmia de la Covid-19. Són mesures que parteixen dels principis del republicanisme, els valors ecologistes i el feminisme, que s'han treballat internament i que "són el punt de partida d'un debat profund amb els diferents sectors econòmics, socials, culturals i amb les entitats ciutadanes", tal com ha explicat el vicepresident del govern i coordinador nacional del partit, Pere Aragonès.

El coordinador nacional d'Esquerra ha deixat clara quina és l'aposta dels republicans: "Podem tenir una sortida neoliberal de tancament del règim del 78, una sortida que sigui regressiva en drets i llibertats i que ens acosti a un futur distòpic o podem tenir una sortida de drets i llibertats individuals, una sortida progressista, en clau republicana, una sortida per afavorir a la majoria de la població, una sortida emancipadora i independentista. Nosaltres tenim molt clar entre una i l'altra quina hem de triar. Aquest és el nostre compromís i el nostre contracte amb la ciutadania dels Països catalans".

L'aposta republicana per a la reconstrucció passa per 7 eixos prioritaris:

1. Reactivar l'economia productiva amb un pla de reconstrucció milionari a 5 anys vista per poder repartir la riquesa, prioritzant els sectors estratègics i amb perspectiva de gènere. Un model productiu basat en el coneixement, en l'R+D i amb una fiscalitat verda.
  2. Reforçar l'estat del benestar amb una aliança per un sistema públic de salut universal amb un finançament just. Avançar cap a un salari mínim català de 1.200 euros, tenim cura dels infants i els joves obrint les escoles i garantint el dret a l'educació. Protegir la gent gran i les persones migrants. "La dignitat i la igualtat comencen per garantir els mateixos drets a tothom. L'alimentació, l'habitatge o els subministraments no són un luxe, sinó necessitats bàsiques que tothom ha de tenir garantides" ha explicat la consellera de salut, Alba Vergés.
  3. Reconciliar la feina amb la vida, amb un pla d'usos del temps i amb un Pacte Social per al teletreball, entre d'altres. Calen ajudes a la regularització de les persones treballadores de la llar i una aposta ferma per la digitalització del territori. La secretària general adjunta, Marta Vilalta, ha insistit amb el compromís del partit en "elaborar el pla de millora de la vida quotidiana, de la corresponsabilitat i de la conciliació". "Volem una República que garanteixi la qualitat de vida de la ciutadania", ha conclòs.
  4. Reconnectar el territori, amb més recursos per a la mobilitat i l'habitatge.
  5. Renovables i residus zero, amb un impuls a l’energia verda amb comunitats energètiques intel·ligents.
  6. Rellancem la cultura, amb un pla de suport a la tardor, ajuts als professionals i rebaixes de l'IVA cultural.
  7. La República de drets i llibertats que posi els fonaments a la futura República catalana, amb una aposta clara per l'Amnistia i l'autodeterminació. Una República lliure, justa i neta. "Hem d'aprofitar que tenim l'oportunitat de marcar el camí de futur per posar els fonaments de la Catalunya republicana. Volem un país lliure, net i just i això només és possible amb una República", ha sentenciat la secretària general d'Esquerra Republicana.

A l'acte també hi han intervingut el president del Parlament, Roger Torrent; la consellera d'Agricultura, Teresa Jordà; el conseller d'Acció Exterior, Bernat Solé; l'eurodiputada Diana Riba; la diputada al Congrés, Carolina Telechea; els senadors Sara Bailac i Bernat Picornell; el portaveu del grup d'Esquerra Republicana a la Diputació de Barcelona, Dionís Guiteras; la regidora de l'ajuntament de Barcelona, Elisenda Alamany; i la secretària d'organització del Jovent Republicà, Kenia Domènech. Podeu consultar aquí les seves intervencions.

Adjuntem el document amb les propostes