El Govern activa 96 MEUR per protegir les residències en cas de rebrot i impulsa una Agència per integrar l'atenció sociosanitària a la gent gran

Vergés i El Homrani preveuen estocs a quatre setmanes vista, contractació de professionals per a la primària i per a les residències, i deixar places buides per fer aïllaments

Pla de contingència imminent i model de futur integrat per a les residències. Els consellers de Salut i Afers Socials, Alba Vergés i Chakir El Homrani, han presentat aquest dilluns en roda de premsa les accions que es duran a terme els propers mesos per protegir la gent gran de cara a un possible rebrot de Covid19 i han anunciat també que comença a caminar una Agència integrada d'atenció a les persones.

Pla de contingència

I per implementar les mesures que han d'ajudar a prevenir un rebrot a la tardor, es durà a terme una inversió de 96 milions d'euros per part de les dues conselleries. Les actuacions que han dissenyat Salut i Afers Socials volen blindar les residències davant de la Covid19 amb atenció social i sanitària, i frenar els contagis.

Així, des del punt de vista de Salut el pla contempla:

  • que les residències tinguin material de protecció per quatre setmanes i la possiblitat d'adherir-se a la plataforma de compra centralitzada
  • Detecció de casos de Covid fent proves
  • Millora dels sistemes d'informació
  • Reforç de l'atenció intermèdia amb contractació de fins a 500 llits
  • Reforç de l'atenció primària amb 450 professionals: 163 metges i metgesses i 270 infermers i infermeres

"És imprescindible preparar-nos bé per tenir els equips que necessitarem; i és clau el cribratge" en la detecció, ha apuntat la consellera Vergés.

En paral·lel, des del vessant d'Afers Socials, el pla de contingència preveu aquests eixos:

  • Reserva de 2.800 places buides a tot el país per incrementar la capacitat de resposta de les residències davant possibles rebrots amb aïllaments. El departament assumirà el cost de les places no ocupades.
  • Mantenir espais de suport (centres residencials, espais de nova creació, clíniques habilitades, hotels o albergs) per reubicar residents, i separar persones sanes de malaltes o amb simptomatologia
  • Retorn voluntari i temporal al domicili, conservant la plaça residencial, sempre que la persona estigui estable i sense símptomes associats a la Covid-19.
  • Contractació de nous professionals per reforçar l'estructura de personal de les residències. En concret: 1.800 professionals en gericultora per a l'atenció directa i 370 professionals d'infermeria per reforçar l'atenció sanitària 24h en residències.
  • Reforç de les funcions del responsable higienicosanitari i de la formació de tot el personal. I la previsió de contractar 219 persones com personal propi per al departament fer un seguiment acurat i de proximitat a les residències i reforçar la Inspecció Social, amb especial atenció a la qualitat assistencial.

"El pla de contingència és una mirada pels mesos vinents del 2020 i 2021; l'hem treballat conjuntament, i vol centrar esforços en un àmbit complex de gestionar", ha afegit El Homrani.

Agència integrada d'atenció, el model de futur

Més enllà del pla de contingència, Vergés i El Homrani han exposat el model de futur que comparteixen per atendre les persones. "Com donem resposta a una necessitat cada dia més creixent, l'envelliment", ha dit El Homrani amb la mirada posada al sistema públic. "Creiem que pertoca un redisseny amb un operador que integri el vessant social i sanitari", ha anunciat fent una crida a treballar-ho conjuntament amb els agents socials, les administracions locals, el tercer sector i els professionals sanitaris i socials.

I la proposta és crear l'Agència integrada d'atenció, amb governança al 50% amb dos reptes sobre la taula: d'una banda, abordar de forma integral l'autonomia personal i la dependència, des de la vessant social i sanitària; i d'altra banda, fer possible l'envelliment Km0 reforçant els serveis d'atenció domiciliària de manera que s'endarrereixi tant com sigui possible l'entrada a una residència.

"Cal fer un pas endavant més i integrar operativament l'atenció social i sanitària, i l'agència és una eina per fer créixer la qualitat assistencial de l'atenció a l'autonomia personal", ha explicat el conseller. "Compartim aquesta mirada cap a les persones; i fem aquest pas imprescindible per evitar la fragmentació en l'atenció", ha conclòs Vergés.