Oriol Junqueras i Marta Rovira, a l'acte 'Escrivim el Futur Republicà'
Oriol Junqueras i Marta Rovira, a l'acte 'Escrivim el Futur Republicà"

En un acte amb la militància d’Esquerra Republicana, Oriol Junqueras defensa fer una aliança alternativa al “model caduc sociovergent”

10 anys després de ser escollits president i secretària general d’Esquerra Republicana, Oriol Junqueras i Marta Rovira han compartit escenari en un acte dirigit a la militància, el primer exclusivament presencial des de l’inici de la pandèmia, sota el lema ‘Escrivim el Futur Republicà’. Rovira, tot i l’injust exili a Ginebra, ha pogut conversar amb Junqueras sobre les línies estratègiques del partit: “La taula de negociació és un nou pols democràtic que ens acosta a la República Catalana”, ha defensat la secretària general.

La negociació amb l’Estat espanyol sobre el conflicte polític amb Catalunya ha estat el darrer punt clau que han tractat, després de repassar eixos estratègics com el feminisme, la transició ecològica, els drets socials o la llengua catalana. “Hem fet seure a negociar una gent que no volia seure. Encara no hi ha urnes, paperetes ni col·legis, però el pols i la confrontació democràtica amb un Estat que és demofòbic, que té por dels mandats democràtics, no deixa de ser un nou pols, i l’hem de fer amb tota la convicció del món”, ha evidenciat Rovira.

“La confrontació més incòmoda per a l’Estat és, precisament, la taula de negociació, perquè allà l’obliguem a posar-se en evidència davant de tota la ciutadania de Catalunya i davant de la comunitat internacional, que mira quina resposta dona l’Estat i els seus aparells repressius”, ha assenyalat, al seu torn, Junqueras. El president del partit també ha exposat “la fórmula” per assolir la República: “La sabem tots, és l’amnistia, el referèndum i la independència, i això es guanya sent molts i molt forts, i trobant complicitats internacionals, que són imprescindibles”.

L’aliança alternativa a la sociovergència

Per altra banda, el president d’Esquerra ha denunciat que “els poderosos de sempre, que representen el model de la sociovergència, manipulen pels seus interessos i per enriquir-se”. “Ho veiem en el projecte de l’aeroport i també en molts consells, ajuntaments i la Diputació de Barcelona”, ha lamentat. Davant d’aquest “model caduc que ha aplanat el camí a la corrupció”, Junqueras ha defensat “fer una aliança amb les classes treballadores del país, el món empresarial, els sindicats, les universitats i les formacions polítiques que mai han format part de la sociovergència i que comparteixen amb nosaltres la defensa d’un model alternatiu”.

En aquest sentit, Rovira ha concretat que els republicans volen “treballar amb la CUP per garantir un futur sostenible i lluitar contra els interessos elitistes”. Els líders d’Esquerra veuen clar que “traçar una aliança estratègica amb la CUP permet refermar la majoria independentista i lluitar contra les elits, els oligopolis i l’statu quo”.

“El català no es toca”

Una altra qüestió clau que han tractat és la defensa de la llengua catalana. “El català està sent atacat per terra, mar i aire”, ha alertat Rovira, “i estaria bé enviar un missatge clar: el català no es toca”. Junqueras ha afegit que la llengua catalana “és una part imprescindible de l’esquelet del nostre país que garanteix la cohesió social i la igualtat d’oportunitats”, i “no només tenim el dret de fer-la servir, sinó també de preservar-la”, ha clos.