El conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, en una intervenció, acompanyat del president de la Generalitat, Pere Aragonès / ACN

El conseller anuncia un nou sostre de plantilla dels Mossos d’Esquadra, que serà de 22.006 efectius, i assegura que així s’avança cap a una policia “més propera, femenina, amb accent social i al nivell de les millors policies europees”

El conseller d’Interior del Govern, Joan Ignasi Elena, ha anunciat un nou sostre de plantilla dels Mossos d’Esquadra, que s’incrementarà un 20% fins a assolir els 22.006 efectius policials. "Abordem la transformació més gran dels Mossos dels últims 15 anys”, ha assegurat Elena, perquè “podrem protegir millor la ciutadania davant dels reptes moderns de la nostra societat i garantir millor els drets i les llibertats”.

Es tracta d’un acord de la Junta de Seguretat de Catalunya, que s’ha reunit aquest matí al Palau de la Generalitat per analitzar els principals reptes de seguretat del país i com fer-hi front. La Junta ha estat presidida pel president de la Generalitat, Pere Aragonès, i hi han participat el conseller Elena, el ministre d’Interior, Fernando Marlasca, i els màxims representants dels departaments dels dos governs.

El nou sostre de plantilla suposa incrementar en 3.739 places la dotació dels Mossos fins arribar a la plantilla final de 22.006 efectius, amb la qual hi haurà una ràtio de 2.628 agents per cada mil habitants (un 11% més). Així, s’actualitzarà la dotació de Mossos tenint en compte “nous reptes i realitats” que han evolucionat molt des del 2006, ha apuntat Elena, com el turisme o el terrorisme.

Volem un cos de Mossos que defensi els drets i llibertats de la ciutadania, particularment dels més vulnerables, i estigui feminitzat de dalt a baix
Joan Ignasi Elena Conseller d'Interior

“El compromís d’aquest sostre és d’aplicació immediata i el podríem concretar l’any que ve, però és evident que s’ha de fer progressivament, de manera que contractarem entre 800 i 900 agents cada any fins assolir aquesta xifra tan rellevant de 22.006 efectius”, ha detallat el conseller.

“Amb aquest nou sostre tenim la mirada posada a l’horitzó 2030, és a dir, avancem cap a una policia més propera, femenina, amb accent social i al nivell de les millors policies europees”, ha assegurat. Des que va assumir el lideratge d’Interior, Elena ha apostat per un cos de Mossos que defensi els drets i llibertats de la ciutadania, “particularment dels més vulnerables”; estigui feminitzat “de dalt a baix”; i faci front eficaçment a problemàtiques com la violència masclista, el bullying i els delictes d’odi.

Entre els altres acords que s’han assolit a la Junta de Seguretat de Catalunya, destaquen:

• Potenciar la lluita contra la violència masclista a través d’un millor intercanvi d’informació entre els serveis tecnològics del Ministeri i del Departament d’Interior.
  • Habilitar els Mossos d’Esquadra per fer vigilàncies transfrontereres, fet que els homologarà a qualsevol policia europea.
  • L’accés dels Mossos a bases de dades estatals i internacionals, un important pas endavant en la lluita contra el crim organitzat a nivell internacional.
  • La participació dels Mossos en el Pla estratègic contra la cibercriminalitat.