ERC aconsegueix que el Govern espanyol faciliti l’accés a medicaments millorats i permeti als veterinaris la cessió de tractaments sense sancions

Els republicans introdueixen dues esmenes clau a la Llei de Salut Pública: una per garantir que les millores en medicaments ja existents arribin als pacients, i una altra per posar fi a les restriccions que impedien als veterinaris la cessió de dosis adaptades als seus pacients
Esquerra Republicana ha fet valer el seu pes parlamentari per introduir dues reformes de gran abast en la Llei de creació de l’Agència Estatal de Salut Pública, aprovada avui a la Comissió de Sanitat del Congrés. D’una banda, els republicans han aconseguit que es reconeguin i es promoguin les millores en medicaments ja existents —conegudes com a innovació incremental— per garantir que aquests tractaments més segurs i accessibles arribin als pacients. De l’altra, han impulsat un canvi clau en l’àmbit veterinari: a partir d’ara, els veterinaris podran fer la cessió de medicaments en dosis fraccionades i adaptades sense risc de sancions, una pràctica habitual en les clíniques i fins ara penalitzada injustament.
L’anomenada innovació incremental inclou millores com nous formats pediàtrics, dosis més baixes, combinacions terapèutiques o fórmules que milloren l’adherència al tractament. Amb l’esmena d’ERC, aquests medicaments podran tenir un preu just, al marge del sistema rígid de referència, i facilitar així el seu ús clínic real tant en persones com en animals.
Pel que fa al reconeixement del col·lectiu veterinari, l’acord impulsat per la diputada republicana Etna Estrems obliga el Govern espanyol a iniciar un diàleg formal amb la professió en un termini màxim de sis mesos, a través de la creació d’una subcomissió específica dins la Comissió de Sanitat. A més, es posa fi a una de les principals fonts de conflicte amb l’Administració: a partir d’ara, les clíniques veterinàries podran fer la cessió de medicaments en dosis fraccionades i adaptades a cada pacient sense risc de sanció, una pràctica habitual i essencial en la seva activitat diària. Aquest avenç no només respon a una demanda històrica del sector, sinó que representa un pas ferm cap al reconeixement del seu criteri clínic propi i del seu rol com a professionals sanitaris, més enllà de la tutela del Ministeri d’Agricultura.
ERC també ha deixat clar que aquest pas endavant ha de servir per desbloquejar una altra reclamació llargament ignorada: l’aplicació del tipus reduït de l’IVA als serveis veterinaris. “Si reconeixem la funció sanitària dels veterinaris, cal que el tracte fiscal sigui coherent. Estem parlant de salut pública, de criteri científic i de benestar animal”, ha conclòs Estrems.
