Un home de món al capdavant d'Exteriors

El president de la Generalitat, Quim Torra, ha signat aquest dijous el decret de nomenament d'Alfred Bosch com a nou conseller d'Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència

La gent que coneix el flamant conseller el defineixen com una 'persona de món'. I és que, més enllà de la seva carrera política, la qual no va començar fins als 50 anys, ha realitzat una gran quantitat de treballs que l'han portat a arreu del planeta. Com a corresponsal de diversos mitjans de comunicació, Bosch ha estat a una vintena de països i zones de conflicte com Sud-àfrica, Brasil, Líban, Síria, Israel, Cisjordània, Jordània, Mèxic, Panamà, Indoxina, Sri Lanka, Índia, Filipines, Vietnam, Egipte, Iran o Bòsnia. A més, el seu domini dels idiomes -parla català, castellà, anglès, francès, italià, portuguès i alemany- li ha facilitat el fet de poder relacionar-se de forma fluida amb una gran varietat de persones i cultures.

El nou conseller d'Exteriors va estar implicat de ple en un dels esdeveniments que més ha ajudat a internacionalitzar el país: els Jocs Olímpics del 92. En concret, va tenir diverses responsabilitats en la Candidatura prèvia a l'elecció de Barcelona com a seu olímpica i també en el Comitè Organitzador Olímpic de Barcelona (COOB). Per exemple, va ser director de difusió, Secretari General del Comitè Operatiu dels Jocs i responsable de la política lingüística dels Jocs. De fet, va negociar la política lingüística i va aconseguir que el català fos la primera llengua oficial.

Com a curiositat, Bosch sol explicar que, una nit de l'any 1986, va conduir des de Barcelona fins a Lausana amb la caixa que contenia tota la documentació de la candidatura olímpica, coneguda com la "caixa màgica". La presentació es feia l'endemà, i la delegació oficial s'havia oblidat la presentació a Barcelona. La preparació dels documents es va fer damunt del llit de la suite de Pasqual Maragall, aleshores alcalde. L'endemà, Barcelona va guanyar la candidatura pels Jocs del 92.

La seva visió global del món és present també en la seva etapa com a docent universitari. Encara que Alfred Bosch ha exercit de professor en universitats i centres d'estudis de Catalunya com la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Rovira i Virgili o el CIDOB, també ho ha fet en centres d'arreu del món com la University of Chicago, la University of London (Regne Unit), la University of Ibadan (Nigèria), la University of Wiwatersrand (Sud-àfrica) o la Hood College (Washington).

I tot i la farcida carrera professional, Bosch ha tingut temps de consolidar la seva faceta d'escriptor. Ha escrit disset llibres, dels quals nou són novel·les, sis són assajos i dos són llibres de contes i narracions.

Bosch també ha participat molt activament en l'àmbit cívic. L'any 2001 es va convertir en el portaveu de la consulta Barcelona Decideix i l'any 2011 va esdevenir membre fundador del Secretariat de l'Assemblea Nacional Catalana i membre de la Junta d'Òmnium Cultural. Per altra banda, Bosch va començar la seva carrera en la política institucional a partir de la invitació d'Oriol Junqueras de presentar-se a les eleccions generals. Així, entre el 2011 i el 2014, va exercir com a diputat i president del grup parlamentari d'ERC al Congrés espanyol. Quan va deixar Madrid, Bosch va començar la seva segona etapa política, en aquest cas en l'àmbit municipal de Barcelona. Va ser regidor i president del grup municipal d'ERC a l'ajuntament de la ciutat, uns càrrecs que ha ocupat fins a dia d'avui, quan s'ha convertit en el nou conseller d'Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència del Govern de la Generalitat de Catalunya.