El Govern tanca l'acord de pressupostos i incrementa la despesa en 3.070M€ per tornar als nivells pre-crisi

Aragonès reforça educació i salut amb uns comptes per blindar l'estat del benestar: "Iniciem una nova etapa"

Un increment de la despesa de 3.070 milions d'euros respecte al 2017 que permet retornar als nivells previs a la crisi. Aquesta és una de les xifres més destacades de l'acord de pressupostos que la conselleria d'Economia ha tancat amb el grup parlamentari dels Comuns per tirar endavant els números per aquest any.

Durant la presentació de l'acord aquest dilluns, el vicepresident i conseller d'Economia i Hisenda, Pere Aragonès, ha assegurat que amb aquests números s'inicia una "nova etapa" a partir de treballar pel bé comú i la prosperitat compartida. "Iniciem una nova etapa; comencem a construir des d'ara la Catalunya del 2030", ha assegurat.

Per fer-ho, l'acord preveu fins a 58 compromisos i actuacions al voltant d'eixos com la qualitat dels serveis públics; la reducció de les desigualtats socials, de gènere i territorials; el coneixement i la innovació, i un horitzó zero d'emissions i residus. I al detall, la proposta que Aragonès ha tancat amb els comuns reforça educació i salut, "claus per combatre les desigualtats", amb mesures que blinden l'estat del benestar:

• El finançament del sistema públic de salut s’eleva en 908,5 M€, que permeten augmentar en 1.400 les places de professionals a l'atenció primària. L'acord preveu també promoure un decret d'accessibilitat al sistema sanitari per reduir les llistes d'espera, dotat amb 20 M€
  • Es recupera el finançament de les escoles bressol (+70 M€), s’incrementa la dotació per a beques menjador a primària (+15 M€) i es desplega l’escola inclusiva (+54 M€)
  • Creix el finançament a les universitats (+129,5 M€) i es redueixen les taxes universitàries en tots els trams
  • La Renda Garantida de Ciutadania eleva la dotació en 125 M€ i assoleix un pressupost global de 388 M€
  • La partida destinada a la dependència creix en 92 M€, que es destinaran a millorar les tarifes i reforçar els Serveis d’Atenció Domiciliària, entre altres actuacions. La dotació global de les polítiques de dependència als pressupostos serà de 1.566 M€
  • Els recursos destinats a polítiques d’habitatge arriben a 380,6 M€, un 15,6% més que el 2017
  • S’adquireix el compromís d’aconseguir que el 50% dels contractes de la Generalitat incloguin clàusules ambientals com a instrument per fer front al canvi climàtic i avançar en l’Agenda 2030
  • Per millorar el servei de transport públic, l'aportació a l'ATM s'eleva en 106,3 M€, que permeten augmentar les freqüències de pas i adquirir nous combois

La proposta de pressupostos, que previsiblement arrencaran la tramitació parlamentària aquest gener, recupera també el nivell d'inversió pública respecte fa tres anys, quan es van aprovar per darrera vegada uns pressupostos al Parlament. La intenció és "projectar-nos cap al futur". Per això, les inversions del sector públic seran d'uns 2.000 milions d'euros, ja que s'hi incorpora un increment de 405 milions d'euros que inclou actuacions al cicle de l'aigua o a la millora dels equipaments escolars. Trobareu més mesures en aquest enllaç!

Fiscalitat més justa, progressiva i verda

L'acord per a les despeses arriba després que al desembre ja es tanqués també amb els comuns un acord amb mesures fiscals per elevar els ingressos de la Generalitat. En aquest sentit, la conselleria implementa mesures per a una fiscalitat més justa, progressiva i verda, i que augmenta els ingressos en 543 milions d'euros anuals.

• Apugem l'IRPF a les rendes altes, de més de 90.000 euros; i el reduim als contribuents amb les rendes més baixes
  • Eliminem beneficis fiscals a l'impost de successions
  • Creem un impost verd
  • Modifiquem impost sobre habitatges buits, begudes envasades ensucrades i estades en establiments turístics

Aquí en podràs saber més detalls!

Etiquetes