La nova mesa del Parlament de Catalunya / Marc Puig

Caula ha rebut els vots favorables de tots els diputats independentistes, en una sessió constitutiva marcada pel retorn de Meritxell Serret

La republicana Anna Caula ha estat escollida vicepresidenta del Parlament en la sessió constitutiva de la tretzena legislatura. La fins ara portaveu del grup parlamentari d’Esquerra Republicana i diputada des del 2015, ha estat l’única candidata a formar part de la mesa del Parlament que ha rebut els vots favorables de tots els diputats independentistes, els 73 que sumen Esquerra, JxCat i la CUP.

El també republicà Ruben Wagensberg, activista social i diputat des del 2018, ha estat escollit secretari quart de la mesa, amb 24 vots, després que les tres formacions independentistes arribessin a un acord per aconseguir la majoria independentista a la mesa, repartint-se tres secretaries.

Així, l’òrgan polític de la cambra catalana tindrà, per primera vegada, cinc membres (de set) independentistes: Laura Borràs (JxCat), presidenta; Anna Caula (ERC), vicepresidenta primera; Eva Granados (PSC) vicepresidenta segona; Ferran Pedret (PSC) secretari primer; Jaume-Alonso Cuevillas (JxCat) secretari segon; Pau Juvillà (CUP) secretari tercer; i Ruben Wagensberg (ERC), secretari quart.

Ernest Maragall President de la mesa d'edat del Parlament
 Moment de l'emocionant retrobament entre Meritxell Serret i Carme Forcadell, que no es veien des de fa més de 3 anys / Arnau Carbonell

La sessió constitutiva també ha estat marcada pel retorn de Meritxell Serret, que, després de tres anys exiliada a Brussel·les, ha tornat a Catalunya per continuar fent política des del Parlament —va ser escollida diputada d’Esquerra el 14F, com a número 2 per Lleida— i per obrir camí a la resta d’exiliats polítics en el marc de l’estratègia antirepressiva i a favor de l’autodeterminació. La presidenta del Parlament de l’onzena legislatura, Carme Forcadell, en aquests moments en tercer grau penitenciari, també ha vingut al Parlament, com a convidada. Totes dues han estat rebudes amb forts aplaudiments.

A l’inici de la sessió, abans de les votacions, el diputat d’Esquerra Ernest Maragall ha presidit la mesa d’edat. Ha donat la benvinguda a Meritxell Serret i ha denunciat “l’anomalia democràtica” que vivim. “Els presos polítics de Lledoners han hagut de reingressar a la presó per un Tribunal Suprem presoner de la seva pròpia dèria de repressió i venjança”, ha recordat. Ha llançat, però, un missatge d’esperança i determinació: “Avui obrim la legislatura de la bona governació, de la llibertat guanyada a pols, del retrobament democràtic, de la Catalunya sencera, diversa i entossudida a seguir construint el país lliure, ric i ple que tots sabem possible”. “Estiguem a l’alçada que la història ens exigeix!”, ha conclòs.