Raül Romeva, que ha encapçalat la llista d'ERC pel Senat a Barcelona, va intervenir en un acte de campanya a Cambrils

Els republicans s'han mantingut com a tercera força a la cambra alta amb 11 senadors i senadores, 1 més que el 2016, i Raül Romeva ha estat el senador més votat a Catalunya

Els resultats de les eleccions espanyoles del 28 d'abril a Catalunya són històrics perquè, per primera vegada, situen una força independentista com a guanyadora: Esquerra Republicana. Més d'1 milió de vots republicans han tenyit de groc 747 municipis i això ha permès obtenir 11 senadors i senadores, un més que el 2016, i que Raül Romeva sigui el senador més votat a Catalunya. De fet, Romeva ha estat més votat que Esquerra a la demarcació de Barcelona: són 928.722 vots vs. 713.049.

Coneix qui són els 11 senadors i senadores d'Esquerra i què defensaran a la cambra alta:

Raül Romeva. Acusat i empresonat injustament, Romeva ha estat la veu de l’1-O al món. Expert en relacions internacionals, va ser eurodiputat per ICV i va ser a Europa on va conèixer i compartir projectes amb Junqueras; un camí que el va dur a liderar la llista de Junts pel Sí el 2015. Treballa incansablement per bastir un diàleg sincer per a una sortida democràtica al conflicte entre Catalunya i Espanya. Romeva és compromís.

Ana Surra. Nascuda a Montevideo, va refugiar-se a Europa després del cop d’estat militar. A Bèlgica i França, es va implicar en la vida política i sindical, una trajectòria que va mantenir en tornar a l’Uruguai, amb el restabliment de la democràcia. Va traslladar-se a Catalunya per ser a prop del seu fill i el seu nét, i va ser la primera presidenta de ‘Sí, amb nosaltres’, associació de catalans amb diversos orígens que volen construir una Catalunya nova. Ha estat diputada d'Esquerra al Congrés en l'anterior legislatura i ara inicia una nova etapa com a representant al Senat.

Miquel Aubà. La veu de la pagesia i de Tarragona al Senat, reivindicant des de millores a les infraestructures fins a la revisió del cadastre rústic per acabar amb una fiscalitat que castiga el sector. També s'ha fet portaveu de la denúncia pel cas Castor o la reivindicada descontaminació del pantà de Flix.

Laura Castel. Senadora des del 2016, Castel ha estat portaveu d'Esquerra a les comissions de Foment, Constitucional, Mixta Congrés-Senat de la UE i Funció Pública. En els darrers anys ha participat com a observadora electoral a Albània (2017), Azerbadjan (2018) i Geòrgia (2018) per OSCE-ODHIR, i és membre de diverses entitats i organitzacions culturals i econòmiques.

Josep Rufà. Enginyer tècnic de professió, des de la comissió mixta Congrés-Senat per a les relacions amb el Defensor del Poble va qüestionar la seva visió sobre el procés independentista i els fets de l'1 d'Octubre. Va ser regidor a La Secuita i en l’àmbit social ha estat vinculat a Creu Roja, Plataforma per la Llengua, i el Col·lectiu 25 d'abril.

D'esquerra a dreta, Sara Bailac, Miquel Aubà i Ana Surra / Marc Puig Pérez

Sara Bailac. Experta en cooperació internacional per al desenvolupament, Bailac va arrencar la seva trajectòria a les JERC i va impulsar la refundació de la secció local de Tàrrega. És poetessa, autora de dos llibres de poesia i ha participat en diversos recitals a Catalunya, Portugal, Argentina i Xile.

Miquel Caminal. Representant del Pirineu, ha estat sempre vinculat al món de l’esport, l’associacionisme i la política municipal a La Seu d’Urgell i a la Ribera d’Urgellet. Mestre industrial, ha presidit la secció local d’Esquerra. Va ser fundador del club d’hoquei Cadí.

Xavier Castellana. Informàtic de professió i regidor a Riner (Solsonès), va ser director de Serveis de l'Agència Catalana de Joventut. Des del Senat, ha denunciat la repressió de l'Estat davant del procés independentista, i ha treballat també per fomentar la repoblació en zones demogràficament deprimides.

Jordi Martí. Alcalde de Sant Pere Pescador i expert en Polítiques i Sociologia, Martí retorna al Senat per treballar per les comarques gironines, denunciar un altre cop la repressió, i defensar els drets civils i polítics i el dret a l’autodeterminació.

Elisenda Pérez. Provinent de l’òrbita del PSC i Avancem, va ser regidora i cap de llista Calonge-Sant Antoni. Al Senat, els darrers anys, ha liderat les comissions d'Entitats Locals, d'Igualtat i de Lluita contra la Violència de Gènere. I en clau territorial, hi ha capitalitzat la defensa per a la protecció del corall vermell de la costa, assumida finalment pel govern espanyol.

Josep Quintana. Publicista i gestor cultural, s’estrenarà al Senat. Fins ara, ha dirigit diversos projectes a Olot. De fet, és regidor per Esquerra en aquesta ciutat i membre del conseller comarcal de la Garrotxa.