El Parlament exigeix a l'Estat incloure les Entitats Municipals Descentralitzades a les convocatòries de fons europeus, a proposta d'Esquerra Republicana

El programa 'DUS 5000', una línia d'ajuts per projectes singulars locals d'energia neta, deixa fora EMD catalanes com Sucs, Raimat, Jesús i Bellaterra

El Parlament ha aprovat aquest dijous una proposta de resolució d'Esquerra Republicana que defensa el dret de les Entitats Municipals Descentralitzades (EMD) a optar a les convocatòries de fons europeus. En concret, el text exigeix a l'Estat fer les modificacions legislatives que calgui perquè es puguin acollir a línies d'ajuts com ara el Programa DUS 5000, per a projectes locals d'energia neta com a eina d'estímul davant del repte demogràfic. O que com a mínim hi hagi programes amb les mateixes condicions per a tothom a l'Estat, ja que Europa no fixa cap tipologia de població. El text ha rebut l'aval ampli de la Comissió d'Afers Institucionals (CAI), amb l'abstenció del PSC.

"Des d’Esquerra Republicana entenem que la recuperació social i econòmica de Catalunya, que permeten també les ajudes provinent dels Fons Europeus, ha de passar, sí o sí, pels municipis. I ha de passar pels municipis de 140.000 habitants, com Lleida, pels pobles de 5.000 habitants i per les Entitats Municipals Descentralitzades que no arriben a 1.000 habitants. D’això va la Catalunya sencera", ha assegurat la diputada republicana Jordina Freixenet.

La proposta de resolució denuncia que el marc legislatiu espanyol (RD 692/2021) no contempla que les EMD puguin adherir-se a aquestes ajudes, malgrat tenir personalitat jurídica, pressupostos, autonomia i una presidència escollida per sufragi universal directe. En base això, entitats com Sucs, que forma part de Lleida, van queixar-se en quedar exclosos d'aquesta convocatòria europea i l'administració espanyola va al·legar que la unitat territorial que podia sol·licitar la subvenció era el municipi i de fins a 5.000 habitants.

Unes característiques que no compleix Sucs, per no ser municipi com a tal i per dependre d'una ciutat com Lleida malgrat tenir tant autonomia de gestió pròpia com una necessitat social de mesures transformadores. En una situació semblant es troben les EMD de Raimat (Lleida), Jesús (Tortosa), Bítem (Tortosa), Bellaterra (Cerdanyola del Vallès), Campredó (Tortosa), Picamoixons (Valls). "Moltes d'elles estan doblement excloses perquè no poden participar-hi ni directament per no ser municipi, ni a través del municipi al què pertanyen", ha alertat Freixenet en defensar la proposta de resolució al Parlament. En total, a Catalunya hi ha 65 EMD.