El president de la Generalitat, Pere Aragonès, el conseller de Drets Socials, Carles Campuzano, i l'alcalde de Tarragona, Pau Ricomà / ACN

President Aragonès: “Volem que tots els infants i adolescents d’arreu de Catalunya gaudeixin de la màxima protecció, de la màxima seguretat i, sobretot, de la millor atenció i el millor acompanyament quan són víctimes d’agressions sexuals”

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el conseller de Drets Socials, Carles Campuzano, han inaugurat aquest dimecres la nova seu a Tarragona de la “Barnahus” (casa dels infants, en islandès), un servei d’atenció a infants i adolescents víctimes de violència sexual que funciona des del 2020 a Tarragona i que reuneix en un mateix espai un equip pluridisciplinari de professionals.

Aragonès ha destacat que es tracta d’un “projecte pioner a Catalunya i al sud d’Europa” i que el Govern hi dona “la màxima rellevància” perquè s’ha demostrat que les cases Barnahus “són un èxit”. En aquest sentit, el president ha explicat que, al Camp de Tarragona, “s’ha multiplicat per quatre la detecció de les víctimes de violències sexuals en infància i adolescència”. Un augment que respon a la “simplificació dels passos en la comunicació de la denúncia”, ja que tot el protocol s’activa amb només una trucada centralitzada a la Barnahus, i en el fet que els serveis d’atenció “s’adapten a les circumstàncies de la víctima, i no a l’inrevés”.

Donat l’èxit del projecte, Aragonès i Campuzano han anunciat que la nova casa Barnahus que avui s’ha inaugurat “serà la primera de les 12 que impulsarem per tota la geografia catalana aquest 2023”. “Volem que tots els infants i adolescents d’arreu de Catalunya gaudeixin de la màxima protecció, de la màxima seguretat i, sobretot, de la millor atenció i el millor acompanyament quan són víctimes d’agressions sexuals”, ha afirmat el cap de l’Executiu.

A l’acte d’inauguració també hi era present l’impulsor del model Barnahus a Islàndia el 1998, i membre del Comitè de les Nacions Unides pels drets dels infants, Bragi Gudbrandsson, que ha afirmat que la de Tarragona “és la Barnahus més bonica del món”. A més, ha celebrat veure, en el projecte català, “els fiscals, jutges i policies sent-ne membres i treballant en equip”, perquè “ha portat molts anys en altres països incloure’ls”. “El que vaig fer en 10 anys, ho heu fet des d’un inici, us felicito”, ha reblat.

El nou edifici de la Barnahus Tarragona és un edifici sostenible i té l’aspecte d’una llar, perquè els infants i les seves famílies el reconeguin com un espai amigable que transmet seguretat i confiança. Hi treballa a temps complet un equip psicosocial i, a més, hi ha altres professionals que s’hi desplacen quan cal o que s’hi connecten per videoconferència per evitar que la víctima i la seva família siguin els que hagin de recórrer a les diverses instàncies que intervenen en aquests processos (comissaria, jutjat, servei d’infància, centre mèdic…) i hagin d’explicar diverses vegades els abusos, fet que causa revictimització.

Les noves Barnahus s’ubicaran a Tortosa, Vilanova i la Geltrú, el Prat de Llobregat, Barcelona, Badalona, Granollers, Mataró, Terrassa, Manresa, Lleida, la Seu d’Urgell i Girona.

Sobre el fet que al Camp de Tarragona s’hagi multiplicat per quatre la detecció de casos d’abús sexual en infants, el conseller Campuzano ha explicat que “estem fent emergir una realitat duríssima, que estava amagada, i estem posant els infants al centre, cuidant aquestes criatures i ajudant les famílies”. “El repte que tindrem”, ha afegit, “és que se’ns multiplicarà l’emergència, i ens obligarà, a les administracions, a treballar més a fons i emprar-hi més mitjans”; un repte amb el qual el Govern republicà està plenament compromès.