Les lectures republicanes imprescindibles per acompanyar-te aquest estiu

Cinc llibres republicans que potser t’havies perdut

L’estiu és per descansar, aturar-se, i pensar amb calma, tant pels qui marxen lluny com pels qui es queden a casa. Recuperem cinc llibres republicans que potser t’havies perdut, per acompanyar-te a tu, i els més petits de casa.

1. ‘PRES’, de Raül Romeva. El primer poemari de Raül Romeva, escrit des de la presó. Romeva s'endinsa en aquest gènere literari per poder explicar què vol dir que et prenguin la llibertat. Un recull de poemes escrits com una via d’escapament de la cel·la. La llibertat, la solitud, la família, o el cel i el mar, elements diversos que s'entrecreuen en la que és, probablement, una de les obres més íntimes de Romeva. Una lectura fàcil de llegir, però per pair a poc a poc. No deixa indiferent a qui la llegeix.
  2. ‘La política que vindrà’, d’Elisenda Alamany. L’estiu també és un bon moment per reflexionar amb la pausa que regalen els dies de vacances. Aquest és un dels llibres per fer-ho. A ‘La política que vindrà’ Alamany recull moltes veus expertes que parlen de com ha evolucionat la societat i cap a on hauria d’evolucionar la política institucional que, per l’autora, s’ha quedat enrere. Des de la seva pròpia experiència, la republicana intenta dibuixar un horitzó de futur, pels que s’atreveixen a creure en una política que vagi més enllà, i pels més escèptics. Una forma d’endinsar-se en el dia a dia de la política, fora dels mites i les creences, la realitat, la quotidianitat, i la necessitat de continuar dibuixant un futur que acompanyi la realitat social.
  3. 'Contra l’adversitat', d'Oriol Junqueras. 'Són temps difícils', segurament una de les frases més repetides darrerament. Una societat que avança, malgrat que sovint sembli que retrocedim. Una anàlisi que necessita solucions i, sobretot, d'optimisme. Això ofereix Junqueras en aquesta obra. Un llibre íntim obert a tothom, una oda a afrontar els reptes individuals i col·lectius que tenim com a societat amb una mirada diferent. Escrit des de la presó, l'autor aconsegueix fugir de les lamentacions i aportar respostes i propostes. Des del republicanisme que Junqueras porta per bandera, 'Contra l'adversitat' és un aliat per tornar de les vacances amb una mirada diferent, posar el focus en els detalls que ens perdem en el dia a dia.
  4. 'Els possessius’, de Jenn Díaz. Per qui a l'estiu prefereix endinsar-se en històries de ficció, aquesta és la lectura. Una novel·la que es construeix a través de les cartes que s'escriuen els protagonistes. Unes cartes que fan reflexionar sobre l'amor, les relacions i la seva caducitat, què passa quan aquest amor es transforma, i sentiments com el ressentiment. Una forma d'entrar en la complexitat de les relacions familiars, i la necessitat humana de pertinença. L'autora tracta amb subtilesa temes tan complexos com la feminitat o les barreres socials. Una obra que captiva des de la primera carta.
  5. ‘Les paraules seran sempre lliures’, de Carme Forcadell. Una opció perquè els més petits també acompanyin aquestes vacances d’una lectura. Un àlbum il·lustrat fet des de la presó i dirigit especialment als néts de Forcadell. Una forma senzilla i tendre d’explicar com defensar la llibertat i la democràcia els va portar a la presó. Un cant d’esperança que parla d’un recorregut polític carregat de lluita, i de raons per continuar. Un relat que es converteix en atemporal perquè els més petits creixin entenent i defensant drets tan importants com la llibertat d’expressió. Una oda a lluitar per les causes justes, des de l’amor, i plena de futur.