Aragonès denuncia el bloqueig de l’Estat i avisa el govern espanyol: “La resolució del conflicte és un compromís democràtic ineludible”

El president iniciarà un diàleg amb actors polítics, econòmics, socials i culturals per traduir els grans consensos del país en accions polítiques concretes

Un any després de les eleccions al Parlament de Catalunya, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha pronunciat una conferència en què ha explicat el seu projecte de futur per al país, ha urgit a desbloquejar la negociació amb l’Estat i ha proposat construir una proposta guanyadora des de la unitat d’acció de l’independentisme.

“El procés de negociació viu un moment de dificultat per la poca valentia del govern espanyol, que es nega a fer una proposta política per a Catalunya”, ha denunciat el president. “No es pot entendre que es dilati la celebració de la mesa de forma reiterada per interessos de partit”, ha afegit, “perquè això només aconsegueix sembrar dubtes sobre la voluntat real de resoldre el conflicte, i dona arguments a tots aquells que desitgen que el procés de negociació descarrili, fracassi i acabi sense acord”. A més, Aragonès ha recordat que la resolució del conflicte és “una necessitat històrica”, però també “un compromís democràtic ineludible”.

“El govern espanyol no ha entès que sense una resolució democràtica i acordada a la qüestió catalana, Espanya llisca cap a l’autoritarisme”, ha advertit, “i si a la propera legislatura espanyola hi ha un govern del PP i Vox, no serà per culpa de l’independentisme, sinó per la poca valentia de l’actual Govern de l’Estat d’afrontar les grans qüestions que resten pendents de resoldre, entre elles el conflicte polític amb Catalunya”.

El president ha insistit que el govern de PSOE i Podemos “ha de ser valent per avançar”: “Quin missatge ens estan donant, si no? Una condemna a la perpetuïtat?”. Alhora, davant del bloqueig existent, ha fet una crida a “cohesionar-nos i reactivar tota la nostra força, la nostra força institucional i la mobilització política de tots els actors, perquè quan hem demostrat tota la nostra força de forma unitària, l’Estat s’ha vist obligat a moure’s”.

No hem vingut a gestionar i prou, no som una simple administració autonòmica; hem vingut a transformar
Pere Aragonès President de la Generalitat

Per aconseguir-ho, per cohesionar-se i enfortir-se, Aragonès ha anunciat que iniciarà “un diàleg amb el conjunt d’institucions del país i amb els principals actors polítics, econòmics, socials, cívics i culturals per compartir impressions i, sobretot, per traduir aquests consensos en accions polítiques concretes”. Començarà dialogant amb els diputats i diputades catalans a Madrid i els que són a Europa.

Però també ha assenyalat d’altres factors decisius: governar bé i per a tothom; treballar per al progrés econòmic i social; la mobilització popular en defensa dels gran consensos de la societat catalana, com l’amnistia i l’autodeterminació; tornar a visualitzar aquests consensos a les urnes —la propera fita són les eleccions municipals del 2023; la internacionalització del projecte; i, finalment, recosir la unitat d’acció.

Sobre aquest darrer punt, el president ha demanat “deixar de mirar-nos de reüll, deixar de competir per veure qui és més independentista, perquè la nostra força és, precisament, la pluralitat”, ha defensat, tot insistint que “cal abandonar tacticismes, retrets i desconfiances que ens debiliten, i refer les confiances, amb una mirada àmplia i inclusiva que compti amb el conjunt del sobiranisme per fer inevitables l'amnistia i l’autodeterminació”.

La Catalunya sencera

Un concepte clau de la conferència del president ha estat el de “la Catalunya sencera”. Aragonès ha assenyalat que les eleccions de fa un any van mostrar “una majoria independentista sense precedents” i una majoriade progrés, a favor del benestar i la prosperitat, del medi ambient i del feminisme, de la cultura i la llengua catalana, d’enfortir les nostres institucions democràtiques, a favor del diàleg i en contra de la repressió, i a favor de l’amnistia i del dret a l’autodeterminació”.

Aquests resultats “són un reflex del país que tenim, representen un sistema de valors que ens identifiquen com a nació, com un sol poble”, ha explicat. I aquest poble “vol decidir lliurement el futur polític del país”, ha asseverat, “volem una Catalunya pròspera i justa, i, precisament per això, la necessitem lliure".

El projecte que el president defensa per a aquesta Catalunya sencera també “dona resposta a les urgències del dia a dia, atén el conjunt de crisis provocades o agreujades per la pandèmia, i lluita contra les desigualtats que fracturen la societat catalana, socials i territorials”, ha explicat. És un projecte que, a més, vol “consolidar-nos com la societat més innovadora i avançada de l’Europa del Mediterrani”, una societat amb una economia moderna; amb la ciència, la recerca i la tecnologia per bandera; que impulsa la transformació verda; amb una forta xarxa de serveis públics; que rebutja tota forma de discriminació i violència; i revaloritza la llengua catalana com a llengua comuna i de progrés social. En aquest sentit, el president ha recordat que “no hem vingut a gestionar i prou, no som una simple administració autonòmica. Hem vingut a transformar”, ha clos.

Etiquetes