Mirella Cortès, Sara Bailac i Jordi Martí al ple del Senat
Mirella Cortès, Sara Bailac i Jordi Martí al ple del Senat

Mirella Cortès: “Som davant un autèntic col·lapse sistèmic del servei de Rodalies”. Els republicans també han presentat al Congrés una interpel·lació a la ministra de Transports

El Grup d'Esquerra Republicana al Senat ha registrat una moció per debatre’s el ple del 10 de maig, per la qual sol·liciten al ple de la cambra alta la reprovació de la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, per la constant ineficàcia en la gestió de Renfe i Adif a Catalunya, i la incapacitat del govern espanyol per adoptar mesures per fer front a les incidències i l'afectació diària en la qualitat del servei i la mobilitat de les persones viatgeres.

En l'exposició de motius de la moció, els republicans assenyalen que "les incidències greus, és a dir, les que suposen una afectació superior als 100 minuts, en el servei de Rodalies a Catalunya han augmentat un 60% en els últims deu anys". I recorden, que només l'any 2022, el servei de Rodalies va sofrir més de 525 afectacions d'aquest tipus, "és a dir, més d'una cada dia". Unes dades que la portaveu del grup , Mirella Cortès, qualifica "d'insostenibles".

Segons Cortès, “estem davant un autèntic col·lapse sistèmic del servei de Rodalies. No es tracta de contratemps puntuals, es tracta d’un pou sense fons d'hores perdudes i inversions pendents que avui dia representa el servei de Rodalies a Catalunya”, denuncia la portaveu republicana, “el servei no pot continuar en mans de la competència del Govern espanyol i les seves empreses públiques RENFE i ADIF, que ha demostrat ser inconstant, incerta, desconeguda i arbitrària”.

És per tots aquests motius, que els republicans en la seva moció, a més de reprovació de la ministra de Transports, exigeixen, també, la transferència integral del servei de Rodalies a Catalunya a la Generalitat de Catalunya, "la gent no pot viure pendent d'un tren que pot ser que mai arribi. Estem convençuts que els poders públics tenen l'obligació de garantir una vida material digna per a tots els ciutadans i ciutadanes", ha afegit Sara Bailac, portaveu dels republicans a la Comissió de Transports del Senat.

Estem davant un autèntic col·lapse sistèmic del servei de Rodalies. El servei no pot continuar en mans de la competència del Govern espanyol
Mirella Cortès Portaveu d'Esquerra Republicana al Senat

En paral·lel a la iniciativa del Senat, aquesta mateixa tarda de dijous la diputada al Congrés Inés Granollers, portaveu a la comissió de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana de la cambra baixa, ha registrat una sol·liciud d'interpel·lació urgent a la minsitra Raquel Sánchez per reclamar-li explicacions pel caos permanent de Rodalies i la reiterada desídia del govern espanyol per resoldre la situació que s'està produint un dia rere l'altre. La interepel·lació, un cop debatuda al ple del Congrés, es traduirà la setmana següent en una moció en què el Grup Republicà al Congrés sol·licitarà, també, la reprovació de la ministra.

Per Inés Granollers, s'evidencia "una constant deixadesa de funcions" per part de la responsable del Ministeri per revertir la situació que pateix Rodalies. Des del Ministeri, recorda la diputada, "es continua apostant per una gestió i planificació de les infraestructures centralitzada des de Madrid, sense tenir en compte les realitats i necessitats de la ciutadania que viu, per exemple, als Països Catalans". I el fet que, malgrat les reiterades demandes de la Generalitat, el govern espanyol es negui a abordar el traspàs de Rodalies, "no és únicament contrari als interessos de Catalunya o d'altres territoris perifèrics com el conjunt dels Països Catalans, sinó fins i tot al propi sentit comú".

Granollers ja havia expressat, aquesta setmana, la seva indignació a través de les xarxes arran de la resposta del govern a una bateria de preguntes registrada al març passat per una de tantes jornades d'incidències a Rodalies. En la seva resposta, el govern espanyol no només no contestava ni una de les preguntes plantejades, sinó que davant la sol·licitud específica de dades sobre retards, avaries i altres incidències, es remetia als informes anuals que es poden consultar al portal corporatiu de Renfe.