Les conselleres del Govern Laura Vilagrà i Ester Capella han visitat el Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú amb l'alcalde del municipi, Juan Luis Ruiz / ACN
Les conselleres del Govern Laura Vilagrà i Ester Capella han visitat el Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú amb l'alcalde del municipi, Juan Luis Ruiz / ACN

El centre tindrà la seva seu a Vilanova i la Geltrú i oferirà formació integrada per a totes les ocupacions del transport ferroviari

El Govern impulsarà el Centre de Formació Ferroviària de Catalunya, que s’ubicarà a Vilanova i la Geltrú i que servirà per preparar-se pel traspàs integral del servei de Rodalies a la Generalitat, un acord històric aconseguit per Esquerra Republicana en el marc de la investidura del president del govern espanyol. El nou centre oferirà formació integrada per a totes les ocupacions del transport ferroviari i està previst que entri en funcionament el curs 2024-2025 i de manera progressiva.

Actualment, els diferents actors del sistema ferroviari català formen els seus propis equips, però l’objectiu del Govern és concentrar la formació en un centre dual i especialitzat. Aquest centre s’ubicarà a les actuals instal·lacions de l’institut FX Lluch i Rafecas de Vilanova i la Geltrú, que ja forma alumnat en manteniment ferroviari i és l’única ciutat de Catalunya on es fa formació professional i universitària en aquesta matèria. Ara, s’ampliarà progressivament la formació que ofereix aquest centre per incloure totes les ocupacions ferroviàries a partir del curs 2024-2025.

La consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, ha explicat que, en el procés de traspàs integral de Rodalies, que el Govern treballa perquè sigui “modèlic”, “acompassat” i “sense esquerdes”, l’Executiu català ja va per feina amb la constitució de l’empresa pública mixta governada per la Generalitat i, ara, l’anunci del Centre de Formació Ferroviària de Catalunya: “És importantíssim per tenir tot el múscul que necessitarem”.

Per la seva banda, la consellera de Territori, Ester Capella, ha assegurat que el centre serà “el punt de trobada de formació, innovació i transferència de coneixement” dels diferents actors del sistema ferroviari de Catalunya, una formació que serà “de qualitat, integral i bàsica” per tal de “ser competitius i tenir els millors serveis”.

El nou centre oferirà formació tant per a les ocupacions que demanden homologació de l’agència de seguretat ferroviària (com la de personal de conducció de vehicles ferroviaris -maquinistes- i personal de circulació, d'infraestructures, d'operacions del tren o responsable de control del manteniment de material rodant ferroviari), com per les que no requereixen d’aquesta homologació (electromecànic ferroviari, operari en manteniment de trens, auxiliar de servei de bord i auxiliar de tren, entre d’altres).

La previsió per als propers anys és arribar fins al miler d’alumnes en diferents graus de Formació Professional i que el personal docent i expert formador arribi fins a la vuitantena.

L’institut FX Lluch i Rafecas s’integra dins la denominada “anella ferroviària” de Vilanova i la Geltrú, que concentra tots els actius locals vinculats amb la promoció, formació i divulgació del món del ferrocarril. Tot plegat consolida Vilanova com a capital del ferrocarril. El Centre de la Formació Ferroviària de Catalunya serà públic i l’únic d’aquestes característiques a tot l’estat espanyol.