Els diputats i diputades d'Esquerra Republicana, EH-Bildu i BNG, camí d'un ple del Congrés dels Diputats a Madrid

Davant la presència del rei d'Espanya a l'obertura de la legislatura al Congrés dels Diputats, Esquerra Republicana, EH.Bildu i BNG han emès un comunitat conjunt de rebuig a la monarquia i reafirmant el seu compromís per les Repúbliques

En el seu manifest conjunt, les tres formacions independentistes recorden la falta de legitimitat democràtica de la monarquia espanyola i la seva hostilitat contra els processos d'emancipació nacional, i molt especialment davant del procés independentista català que va culminar amb el referèndum d'autodeterminació de l'1 d'octubre de 2017. Aquest és el text del manifest:

Les forces polítiques independentistes, sobiranistes i republicanes signants d'aquesta declaració volem manifestar:

La Monarquia és una institució anacrònica, incompatible amb principis democràtics essencials com a hereditària i vitalícia. En el cas de l'Estat espanyol, a més, aquest caràcter antidemocràtic queda accentuat pel fet d'haver estat imposada pel dictador Franco i ser, en aquesta mesura, una herència del franquisme.

La Monarquia Espanyola és un estament que no respon als valors republicans de llibertat, igualtat i democràcia que tant els ciutadans i les ciutadanes dels nostres pobles com les majories socials de l'Estat anhelen. Una veritable democràcia només serà possible des de la ruptura amb l'herència, les bases i els valors que representa el Rei i la seva figura.

Per això, considerem que el Rei i la Monarquia, que no són elegits democràticament, han de deixar d'exercir la seva tutela sobre la ciutadania i sobre els governs i els parlaments que sí que ho són. Només així es podrà avançar en llibertat i en democràcia.

Per tant, la monarquia espanyola i el rei d'Espanya no ens representen. Les societats catalana, basca i gallega rebutgen majoritàriament la figura d'una institució monàrquica que es vincula, a més, a l'objectiu de mantenir i imposar la unitat d'Espanya i les lleis, negant així els drets civils, polítics i nacionals que assisteixen a les nostres ciutadanies i els nostres pobles.

En el camí democràtic cap a la llibertat dels nostres pobles, que no sols és una aspiració legítima sinó improrrogable, el Rei espanyol no és un interlocutor vàlid per a nosaltres. Ni té la legitimitat dels nostres pobles, ni hi reconeixem cap funció política. Menys encara quan el seu paper envers les nostres nacions no ha estat altre que intentar imposar projectes i valors antidemocràtics.

Per tant, reafirmem la nostra voluntat de continuar treballant per fer efectiu, més aviat que tard, l'ideal de democràcia, llibertat i repúbliques.

Etiquetes