Ridao adverteix que 'amb la LEC no s'hi juga' i 'no admetrem un pas enrere'

El secretari general d'Esquerra, Joan Ridao, ha advertit que 'amb la LEC no s'hi pot jugar', per aquest motiu ha assegurat que Esquerra 'no admetrà cap pas enrere' i ha demanat 'determinació i fermesa' al Govern de la Generalitat en la seva negociació amb el Govern de l'Estat.

Ridao, que ha recordat que divendres passat el Tribunal Constitucional va admetre a tràmit el recurs contra la LEC interposat pel Partit Popular, s'ha felicitat perquè 'tot i que el recurs impugna articles essencials, no qüestiona temes bàsics' com l'article 11 que estableix el català com a llengua vehicular o l'atenció individualitzada en castellà, o l'article 14 relatiu als projectes lingüístics de cada centre o el 15 que estableix programes d'immersió lingüística tant a la primària com a la secundària. 'Tot i que afecta a aspectes troncals de la llei', ha remarcat, 'no qüestiona el nucli dur i ens en felicitem'.

El secretari general també ha recordat que el govern de l'Estat ha enviat un requeriment per iniciar un procés negociat amb el Govern de Catalunya 'que afecta d'una banda a la funció pública educativa i de l'altra a la interpretació que fa la LEC de la competència sobre l'ordenació curricular, que pot afectar l'horari, però que tampoc qüestiona l'element central de la Llei pel que fa a la utilització del català com a llengua vehicular'. En aquest sentit ha anunciat que 'demanarem al Govern català que exhibeixi determinació i fermesa en la negociació i respecte institucional al govern de l'Estat' sobre una llei, que tal com ha apuntat, 'ha passat tots els filtres jurídics' i ha recordat que l'informe del Consell Consultiu avalava aquest marc legal.

'Independentment de la decisió final del TC', ha afirmat, 'creiem que la part central d'allò que Esquerra va incorporar a la LEC com és el blindatge del català com a llengua vehicular i d'aprenentatge, en sortirà preservat'. Però així i tot, ha assegurat que 'no permetrem un pas endarrere, i això s'ha de concretar amb el desplegament de facto de la llei'.

Ridao valora positivament les iniciatives de Benach i Castells

Respecte a les propostes que aquests últims dies s'han fet sobre la crisi de desafecció arrel dels últims episodis de corrupció, Ridao ha valorat positivament dues iniciatives: la que va fer el conseller Castells apel·lant a un autèntic final de cicle i una necessària regeneració de la política i la del president del Parlament, Ernest Benach, sobre la necessitat de reformar la Llei electoral, la Sindicatura de Comptes i l'adopció d'un codi de bones pràctiques. 'Aquestes propostes', ha apuntat Ridao, 'van en la direcció del que hem vingut dient repetidament: propostes concretes, objectives i avaluables'. Així mateix, ha expressat 'decepció i desànim' per la 'cursa de retrets entre alguns partits polítics', i 'la displicència sobre la proposta de Benach'. I, en aquest context, ha instat tothom a que 'aprofitin la crisi com a oportunitat'. 'No és un context', ha assegurat, 'en què es pugui fer una exhibició de tacticisme i partidisme de curta volada'.

La rebaixa de l'impost de successions pactada per Esquerra i el conseller Castells entrarà en vigor l'1 de gener

Finalment, Ridao s'ha felicitat també del principi d'acord per a la reforma de l'Impost de Successions al qual han arribat amb el conseller Antoni Castells, amb el que han coincidit 'tant en la necessitat d'escoltar la resolució presa pel Parlament en el darrer debat de política general en aquest sentit, com en el diagnòstic'. Ridao ha remarcat que l'Impost de Successions 'ha esdevingut injust, no equitatiu i confiscador per a moltes famílies'.

Aquesta reforma, que entrarà en vigor el primer de gener a través de la Llei d'acompanyament dels Pressupostos, es desenvoluparà més en profunditat al llarg de l'any 2010 i representarà la reducció de la base impositiva dels familiars directes i les càrregues a la gent gran; eliminar la doble tributació; bonificar els emprenedors o donar un tractament homologable de les herències de patrimoni natural a les de les finques rústiques.