Pere Aragonès encapçala la reunió del Pacte Nacional per la Llengua al Palau de la Generalitat. ACN

El Pacte Nacional per la Llengua celebra la seva primera reunió al Palau de la Generalitat amb la presentació de l’estudi sobre la situació del català

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha presidit aquest dimarts la primera reunió del Pacte Nacional per la Llengua, que tindrà com a principal objectiu incrementar els nivells de coneixement col·lectiu de la llengua i facilitar-ne al màxim el seu ús en tots els sectors, així com potenciar l’adopció i l’aprenentatge del català entre les persones que no el tenen com a llengua de partida. Aragonès ha defensat que el Pacte ha de ser “un dels grans instruments de consens de les properes dècades a Catalunya”, i ha expressat que es tracta d’una “aposta estratègica” del Govern: “Volem que el català tingui el màxim ús social possible”. En la reunió hi han participat també la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i la portaveu del Grup Parlamentari d’Esquerra Republicana, Marta Vilalta.

La primera reunió del Pacte Nacional per la Llengua ha arrencat amb la presentació d’un estudi elaborat per diversos acadèmics sobre la situació del català, que sota el nom de Un marc sociolingüístic igualitari per a la llengua catalana no només radiografia l’estat de la llengua sinó que aporta propostes i vies d’actuació. “Avui la llengua catalana té molts reptes per endavant, que venen dels canvis socials, de la globalització que canvia els costums i les pautes de consum cultural, d’una legislació i una interpretació de la mateixa que ens posa reptes que hem de superar”, ha subratllat Aragonès.

Pere Aragonès President de la Generalitat de Catalunya
 Foto de grup amb els integrants del Pacte Nacional per la Llengua. ACN

Reforçar i ampliar els consensos

El president de la Generalitat ha destacat que el català “és una llengua d’oportunitats” i un “instrument per a la cohesió social” al país. “La llengua catalana ha definit la nostra identitat col·lectiva i ha estat un dels ciments d’una societat que és diversa i plural. L’element d’identificació de moltes històries personals ha estat la llengua catalana”, ha destacat. Davant dels “reptes” i les “amenaces” que afronta, ha dit, cal “reforçar el consens que ja existeix, ampliar-lo i fer-ne de nous en àmbits de polítiques públiques i del compromís ciutadà”. “Necessitem un full de ruta àmpliament compartit”, ha reblat.

En aquest sentit, ha destacat que la creació del Pacte Nacional per la Llengua respon al mandat del 85% del Parlament de Catalunya, “un suport divers i plural” que és el seu “tresor” i la seva “força”, i ha instat a acompanyar-ho d’un procés participatiu que busqui la implicació de la ciutadania. “Una llengua és viva si es parla. El més essencial avui és reforçar l’ús social de la llengua, que és el que ens indica la seva vitalitat, la seva força i la seva energia”, ha conclòs.