El president d'Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, durant la seva intervenció. GERARD MAGRINYÀ

El president d’Esquerra Republicana fa una crida a “construir aliances” per construir la república catalana i assegura que “ningú més ho farà”

“Ens enfrontem a un repte molt gran: construir una república, fer la independència del nostre país, construir una societat justa i conquerir la llibertat en tots els sentits possibles”, ha afirmat aquest dimarts el president d’Esquerra Republicana, Oriol Junqueras. En un acte de campanya a Olot, Junqueras ha fet una crida a “construir aliances i teixir complicitats”, i ha sentenciat: “Si no les anem a buscar nosaltres no les anirà a buscar ningú”. “Si nosaltres no som aquí és molt probable que ningú no acabi de fer el que hem començat a fer i encara no ho hem acabat. Ens hi juguem culminar la feina i que no ens la tirin enrere”, ha alertat.

El president d’Esquerra Republicana ha recordat que Catalunya es troba en rècord històric d’exportacions, d’inversió estrangera, d’ocupació, de taxa d’ocupació femenina, de mestres d’infantil i primària, de professors de secundària, de personal sanitari als centres d’assistència primària i hospitals i places residencials per gent de la tercera edat. I ha mantingut que “en qualsevol altre moment de la història contemporània i en qualsevol altre lloc del món” això comportaria, “de forma natural”, que el partit polític que està al govern “i que és capaç d’aportar això” al seu país “arrasaria a les eleccions”.

Malgrat aquestes bones dades, ha lamentat, hi ha 440.000 nens en risc d’exclusió social i molta gent té dificultats per arribar a final de mes. “Com és possible?”, s’ha preguntat. “Una part important de la resposta és que en aquest país hi ha molta gent que paga molts impostos però una part molt rellevant d’aquests impostos marxen del nostre país per no tornar mai més”, ha respost.

“Totes les eleccions les hem guanyat malgrat les enquestes”

Junqueras ha defensat la feina d’Esquerra Republicana al capdavant del Govern i ha fet una crida a mobilitzar-se per donar la volta a les enquestes: “Totes les eleccions que hem guanyat, i n’hem guanyat unes quantes, les hem guanyat malgrat les enquestes juraven i perjuraven que no guanyaríem”.

Oriol Junqueras, Laia Cañigueral, David Mascort, Carme Forcadell i Leila El Gamouchi, a Olot. GERARD MAGRINYÀ

En l’acte també ha intervingut la cap de llista per Girona, Laia Cañigueral, que ha avisat que els resultats d’aquest diumenge “condicionaran la qualitat de vida dels gironins i gironines, dels catalans i catalanes”. “Hem d’explicar a la gent que el proper diumenge el que decidim en àmbits tan importants com l’educació és si apostem per les retallades o apostem per invertir”, ha incidit. En aquest sentit, ha culpat dels mals resultats dels informes PISA a les retallades de Convergència. “Pensàveu que les retallades no tenien conseqüències? Nosaltres ens hem assegurat que els informes PISA del futur tinguin uns resultats com els que volem com a país”, ha dit.

Cañigueral ha destacat l’obra de govern republicà de Pere Aragonès: “Ara tothom reivindica el nou hospital Trueta, però fins que no hi ha hagut Esquerra al capdavant no s’ha concretat la ubicació ni s’han fet les modificacions urbanístiques, ni ningú havia posat 25 milions d’euros per assegurar que el projecte tira endavant”, ha explicat. “Això és treballar per la gent”, ha defensat.

“Podem estar orgullosos del que ha fet el Govern republicà aquests 3 anys, posant recursos al servei de tota la gent i no només al servei d’uns quants”, ha coincidit el conseller d’Acció Climàtica, David Mascort, que ha posat com a exemple polítiques com l’energètica pública perquè “l’energia estigui en mans dels ciutadans” i “lluitar contra els oligopolis elèctrics”. “El nostre model és treballar per les classes populars i treballadores i per garantir els drets de tothom”, ha dit.

“I tot això ho hem hagut de fer sols, perquè els altres no ajuden”, ha criticat. El conseller ha contraposat la política dels republicans a la del PSC i Junts: “Quan hi ha discussió sobre què s’ha de fer amb l’aeroport es posen d’acord a l’hora d’ampliar-lo per sobre la Ricarda, dels espais protegits”.

Forcadell: “Esquerra és el partit que més defensa la llengua catalana”

L’expresidenta del Parlament Carme Forcadell ha explicat que un dels motius pels quals es va fer independentista va ser la llengua catalana, que ha alertat que es troba en un moment “d’emergència lingüística”. “Està sent atacada, fragmentada i l’estan volent fer desaparèixer al País Valencià i a les Illes Balears”, ha denunciat. Davant d’això, ha afirmat que “Esquerra Republicana és el partit que més ha defensat i defensa més la llengua catalana”. “El nostre lema i la nostra bandera serà sempre ‘el català no es toca’”, ha exclamat..

Forcadell ha subratllat que set anys després de l’1 d’octubre, i “malgrat l’exili, la presó i la repressió”, els republicans ha aconseguit “moltíssimes coses: que el Govern espanyol reconegui que hi ha un conflicte entre Catalunya i Espanya, els indults i l’amnistia”. “Senyor Illa, l’amnistia ha arribat de la mà d’Esquerra i porta el nom de dones republicanes com Marta Rovira, Marta Vilaret, Pilar Vallugera i Teresa Jordà i tantes altres”, ha exclamat.

La candidata al Parlament per Girona Laila El Gamouchi ha recordat el maig del 1990 va posar el peu per primer cop en terres catalanes i s’ha reivindicat filla de l’escola pública catalana. “Mai em vaig imaginar que l’estimaria tant i que estaria a unes llistes electorals per a les eleccions al Parlament”, ha confessat, alhora que ha afirmat que “quan governa Esquerra Republicana, hi guanya la gent”.