El president d'Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, la secretària general adjunta i portaveu, Marta Vilalta, i els candidats al Congrés Maria Pérez i Biel Cursach en roda de premsa / Paula Roque

El president d’Esquerra Republicana denuncia que Sumar hagi eliminat del seu programa electoral el referèndum d’autodeterminació per a Catalunya i afirma: “Nosaltres sí que defensem el referèndum perquè nosaltres sí que som demòcrates”

El president d’Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, ha reivindicat Esquerra Republicana com a garantia per defensar els Països Catalans davant l’onada reaccionària de la dreta i l’extrema dreta, que amenaça la llengua i la cultura catalana i els drets socials, civils i polítics. Ho ha fet en una roda de premsa posterior a una reunió de treball de la Coordinadora de Països Catalans de l’organització per valorar la situació política després dels acords de govern entre el PP i Vox al País Valencià i les Illes Balears.

El president també ha assenyalat que “hi ha partits, com el PSOE, que no han dubtat a accedir a governs amb els vots del PP ni a donar vots per investir Mariano Rajoy”. “Els comuns tampoc no van tenir cap problema per acceptar els vots del xenòfob Manuel Valls per impedir que Ernest Maragall fos alcalde, i ara per alinear-se amb el PP a l’Ajuntament de Barcelona”, ha afegit.

També s’ha referit a Sumar, després que la seva líder, Yolanda Díaz, afirmés que no contempla abordar un referèndum d’autodeterminació per a Catalunya: “Nosaltres sí que defensem el referèndum perquè nosaltres sí que som demòcrates”, ha etzibat.

Davant de totes aquestes evidències, “Catalunya i els Països Catalans ens té a nosaltres i poc més que a nosaltres per defensar-los, i assumim la responsabilitat que això comporta; és un compromís que hem demostrat en el passat, en el present i que demostrarem en el futur”, ha asseverat Junqueras.

Per la seva banda, la secretària general adjunta i portaveu, Marta Vilalta, ha posat en valor que la candidatura republicana inclogui representants del País Valencià i de les Illes: “Som l’única organització amb implantació efectiva i presència institucional arreu dels Països Catalans; aquest marc nacional ens defineix i impregna tota la nostra pràctica política”.

I ha explicat que, al llarg de la darrera legislatura, “hem defensat els Països Catalans sempre i a cada espai on hem tingut l’oportunitat de fer-ho: amb iniciatives en defensa de la llengua, la cultura o l’espai comunicatiu que compartim; ajudant i treballant amb les principals entitats culturals i de defensa del territori; reivindicant el traspàs de Rodalies també al País Valencià i unes connexions aèries dignes entre les Illes; o denunciant l’espoli fiscal que compartim els diferents territoris dels Països Catalans”.

Tot seguit, la secretària general d’Esquerra Republicana del País Valencià i número 9 a la candidatura al Congrés per Barcelona, Maria Pérez, ha fet una crida a “fer de l’odi de la dreta i l’extrema dreta la nostra força”: “Des d’Esquerra del País Valencià volem veure aquest nou context com una oportunitat per seguir avançant cap a un País Valencià lliure i apel·lem a reconstruir l'espai sobiranista del nostre país, després dels resultats del 28M i de la subordinació d’algunes organitzacions a opcions de matriu espanyola”.

En la mateixa línia, el candidat del Jovent Republicà i número 8 a la mateixa llista, Biel Cursach, que és militant a les Illes, ha asseverat que “davant dels intents de trencar el nostre model lingüístic i de país, ens trobaran dempeus, com ja vam demostrar amb la defensa del català als carrers. Els plantarem cara”.