Marta Vilalta, assenyalant un vot afirmatiu al debat de política general

Els republicans han arrencat a la cambra compromisos per a la renovació d'organismes caducats, en llengua, i han votat en contra de l'acord de Junts i el PSC per ampliar l'aeroport de Barcelona

El Parlament ha aprovat aquest dijous una proposta de resolució d'Esquerra Republicana, registrada finalment de forma conjunta amb Junts, que comparteix com a consens de país que el dret a l'autodeterminació és la via democràtica per resoldre el conflicte polític amb l'Estat i i que l'amnistia és necessària com a solució per posar fi a la repressió. En concret, s'ha aprovat que els grups parlamentaris tramitin a la cambra catalana una proposició de llei d'amnistia per presentar al Congrés; i alhora insta el Govern a explorar complicitats internacionals per assolir un referèndum acordat. Aquesta proposta de resolució s'ha aprovat d'Esquerra, Junts i la CUP, de la mateixa manera que ha tirat endavant un text a favor del president Puigdemont.

I si el referèndum acordat i l'amnistia són les millors vies per desencallar el conflicte, la negociació és clau per aconseguir-ho i un èxit de l'independentisme asseure el govern de l'Estat espanyol davant del Govern. Per això els republicans també han aprovat al Parlament la Taula de Negociació, que forma part tant del pla de govern com dels acords d'investidura.

En el seu discurs, la portaveu al Parlament, Marta Vilalta, ha assegurat que “per resoldre el conflicte amb l’Estat, defensem la via negociada. Aquells que estem convençuts de les nostres idees, no tenim cap por de confrontar-les en una taula, al carrer i on faci falta”. I ha afegit: “Negociar és la via que defensem. I el que hi volem defensar és allò que creiem que és millor per resoldre la situació de conflicte polític: amnistia i autodeterminació, que són els grans consensos de país”, ha indicat.

També ha tirat endavant un compromís per desbloquejar, abans d'acabar l'any 2021, els nomenaments d'aquelles institucions que estan pendent de renovació, posant especial èmfasi en els òrgans institucionals amb el mandat caducat. Aquest text, que s'havia registrat conjuntament amb Junts i la CUP, també ha rebut el vistiplau dels comuns i el PSC.

En un dels textos que Esquerra Republicana ha presentat en solitari, sobre greuges pendents que té l'Estat amb Catalunya, inclou reclamar la gestió des de Catalunya dels ports i aeroports del país, que ha rebut l'abstenció de comuns i CUP i el vot en contra del PSC. En paral·lel, Esquerra ha votat en contra de la proposta de resolució que han pactat Junts i el PSC sobre l'aerport que exclou tant la gestió catalana com la protecció de la Ricarda, i que s'ha aprovat.

En aquest sentit, la portaveu republicana ha recordat que "no podem doblegar-nos als xantatges de l'Estat, i creiem que la proposta d'AENA per l'aeroport ho era i ho és. Avui, malgrat saber que el consens és un altre, es torna a imposar la sociovergència al nostre país en la defensa d’un model concret, que posa en qüestió el bé comú, la preservació del territori i l’equilibri necessari entre progrés, salut, i vida”, ha afegit.

De les propostes sectorials, ha tirat endavant textos conjunts dels grups parlamentaris d'Esquerra i Junts com ara exigir a l'Estat el traspàs de la prefactura superior de la policia de via laietana per convertir-la en memorial democràtic (amb l'abstenció del PSC i el vot a favor dels comuns, que conformen el govern espanyol); garantir que la interrupció voluntària de l’embaràs es pugui dur a terme als hospitals públics de cada regió sanitària (amb el vot de tots els grups excepte Vox i PP) i així com promoure un pacte nacional per la llengua catalana, que ha rebut l'aval majoritari de la cambra catalana -amb CUP, PSC i comuns-, evidenciant així que la llengua ha de ser una eina de país.

Els republicans també celebren haver transaccionat en clau d'acció climàtica i sobirania energètica, i en política agrària amb la CUP. I també reivindiquen el vot de suport a la proposta de la CUP per la retirada de distincions i homenatges a Joan Carles de Borbó.