Terricabras i Maragall demanen a les institucions europees la mateixa actitud contra el franquisme que contra el nazisme

Josep-Maria Terricabras, Ernest Maragall i set diputats més de l'Estat espanyol: Marina Albiol, d'Izquierda Unida; Izaskun Bilbao, del PNB; Francesc Gambús, d'UDC; Josu Juaristi, d'EH-Bildu; Jordi Sebastià, de Compromís; Ramon Tremosa, de CDC; Miguel Urbán, de Podemos, i Ernest Urtasun, d'ICV,  han demanat a les institucions europees que tinguin la mateixa actitud contra el franquisme que la que tenen contra el nazisme o l'estalinisme. Els nou diputats també han demanat que s'acabi la impunitat dels crims del franquisme: 'Les injustícies comeses aleshores continuen produint patiment i humiliació en centenars de milers de persones', han dit. Per tot això, demanen que s'acabi la impunitat dels autors que encara quedin vius.

'És un escàndol vergonyós que cap dels governs que hi ha hagut a l'Estat espanyol no hagi estat capaç de condemnar solemnement el franquisme ni de treballar per a la Memòria Històrica', ha dit Terricabras, que ha afegit que 'políticament, no tenir memòria és no tenir vergonya'.

Per la seva part, Maragall ha dit que 'la transició era acceptable si s'entenia com un primer pas de canvi, limitat però possible'. 'Però em temo que sense una segona transició, l'Estat espanyol no té cura. I llavors s'haurà de pensar en altres tractaments més radicals', ha afegit.

Els nou diputats han volgut col·locar a l'agenda europea el 40è aniversari de la mort de Francisco Franco per recordar que el règim que va durar 40 anys no ha estat afrontat des de les institucions espanyoles i europees com el que va ser: una dictadura molt cruel. Amb aquesta compareixença conjunta, els diputats també han volgut evitar l'habitual boicot dels dos partits grans de l'Estat, PP i PSOE, al que ara s'afegeixen els diputats de Ciudadanos i UPyD, cada vegada que es toca el franquisme a les cambres europees.