La consellera de Presidència, Laura Vilagrà, al Parlament en una imatge d'arxiu. MARC PUIG

La consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ha comparegut al Parlament per detallar la proposta de candidatura que està treballant el Govern. En recollim deu frases

La consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ha comparegut aquest dijous a la Comissió d’Afers Institucionals del Parlament de Catalunya per detallar la proposta de candidatura de Jocs Olímpics d’Hivern que està treballant el Govern i que posarà a consideració dels veïns i veïnes del Pirineu a la consulta que se celebrarà aquest estiu. Vilagrà ha explicat que no es preveu la construcció de cap nova infraestructura, que el projecte es fonamenta en la sostenibilitat ambiental i en la participació ciutadana, i ha qualificat “d’oportunitat històrica” per al Pirineu. Recollim les deu frases més destacades de la compareixença:

1. "Aquesta candidatura neix amb l’ADN dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), i centra els esforços per modernitzar i digitalitzar les instal·lacions ja existents".
  2. "Els assessors del Comitè Olímpic Internacional han conclòs que l’àmbit metropolità de Barcelona i dels Pirineus disposen d’unes instal·lacions i espais de muntanya on es poden organitzar les proves d’uns Jocs d’Hivern, sense la necessitat de construir instal·lacions noves o de generar nous espais esquiables".
  3. "Els Jocs es poden finançar amb els recursos que es generen per la seva mateixa organització. I acreditar la no generació d’inversions o creixements urbanístics. És la base de la nostra proposta i trenca amb la idea que la candidatura és especulativa".
  4. "En termes de participació aquest no serà un macro esdeveniment, com alguns no es cansen de repetir. En un cap de setmana molt bo es venen 18.000/20.000 forfaits per dia a Baqueira Beret i els esportistes i espectadors Copa del Món Andorra van ser 5.000 per dia. Aquests JJOO, en canvi, preveuen acollir al Pirineu català uns 1.800 esportistes i tècnics repartits en diferents punts del territori al llarg de 15 dies".
  5. "Oferim tota la nostra feina al territori dels Pirineus perquè la seva gent acabi decidint què vol fer. Donar la veu explícita i clara a la ciutadania més directament afectada és el que fa fort el projecte. La participació ciutadana i la consulta al territori no és una opció, és una obligació".
  6. "És una oportunitat històrica pel territori, per als Pirineus. Volem transformar. Volem llegats beneficiosos per al Pirineu. Volem assegurar-nos que tot el que fem, ho fem amb el respecte ambiental i la sostenibilitat que es requereix. I a mi no se m’acut una manera millor que fer-ho vinculant-ho a l’esport".
  7. "Mai com ara s’havia parlat tant del Pirineu, de les seves necessitats i dels seus reptes. Per tant, hem posat al “centre” de la política catalana un territori que sempre s’ha sentit massa lluny de la presa de decisions".
  8. "Estem estudiant l’opció de poder plantejar la inclusió de noves disciplines d’esports de muntanya. Catalunya és un país de muntanya, amb gran adhesió social i professional als esports de muntanya. Per tant, apostem per què hi hagi un canvi de paradigma en els JJOO d’hivern".
  9. "Des del lideratge de Catalunya plantegem la col·laboració d’altres territoris, a més de l’Aragó, o de països i ciutats, com Andorra, França, Suïssa o Sarajevo, per acollir determinades proves. Des del primer dia hem explicat que no faríem instal·lacions que a Catalunya no tinguessin sentit i que per tant, col·laboraríem amb altres territoris. És aquí on s’emmarca la col·laboració amb l’Aragó".
  10. "Seguirem treballant sempre en aquesta línia, lluny de la política electoral, lluny dels percentatges d’altres i del pessimisme d’alguns. Fem allò que tingui sentit fer. I hi sortim guanyant amb lideratge internacional, amb competitivitat territorial i amb sostenibilitat".