Carme Capdevila afirma que el Govern ha aportat solucions a la complexa situació que viu la joventut catalana

La consellera d'Acció Social i Ciutadania, Carme Capdevila, ha afirmat que el Govern de la Generalitat ha aportat solucions a la ‘complexa i difícil' situació que viu la joventut catalana. A la conferència ‘Construint un model nacional de polítiques de joventut per a Catalunya', Carme Capdevila ha assegurat que durant aquests anys s'ha aixecat ‘una estructura sòlida d'accions a favor dels joves i la seva participació'.

Com a exemples del model de polítiques de joventut que s'ha consolidat durant els darrers anys, la consellera d'Acció Social i Ciutadania ha anomenat l'impuls de la Llei de polítiques de joventut; l'assoliment de l'Acord d'Ocupació Juvenil i l'extensió de la Xarxa d'Emancipació.

Carme Capdevila ha afirmat que ‘durant molts anys les polítiques de joventut no es van considerar estratègiques per a construir el país', i ‘tendien massa cap a l'oferta d'accions vinculades al lleure', deixant de banda la resolució dels problemes comuns que afectaven el col·lectiu. Per això, ha afegit, ‘calia ressaltar la necessitat de fer possible que els joves catalans poguessin emancipar-se, perquè emancipació vol dir llibertat'.

Un dels fets més rellevants d'aquesta legislatura ha estat el fort increment de la taxa d'emancipació juvenil que ha passat del 18,5% el 2000 al 30,2% l'any passat.

Reptes de futur

La consellera d'Acció Social ha destacat el paper que han de jugar els joves, amb el seu talent i la seva imaginació, en el canvi de model productiu que ha de treure el nostre país de la crisi econòmica. Per això, Carme Capdevila ha considerat com a prioritari ‘reforçar les polítiques actives d'ocupació juvenil, millorar la planificació de la formació ocupacional i incentivar els instruments financers de què disposa el país per donar suport als joves emprenedors'.

Però si l'emancipació dels joves necessita un mercat de treball inclusiu i no segregador, la consellera ha insistit en què també ‘necessita un mercat d'habitatges que faciliti l'accés dels joves a preus justos', fomentant el lloguer com a prioritat. Per aquest motiu, Carme Capdevila ha apuntat que les polítiques de futur hauran de garantir la periodicitat de les ajudes al lloguer i al foment de l'habitatge protegit, com a mesura per evitar el mobbing immobiliari que afecta els joves i altres col·lectius. Durant aquesta legislatura, 8 joves s'han emancipat cada dia gràcies a la Borsa Jove d'Habitatge. Aquesta borsa representa un estalvi pels joves d'un 37% respecte el preu del mercat.

Finalment, la consellera d'Acció Social i Ciutadania ha reclamat que no es faci cap pas enrere en matèria de joventut: ‘durant aquests anys hem avançat molt perquè hem fet polítiques de joventut en clau de país com mai abans s'havien fet'.

Llei de polítiques de joventut, una llei esperada des de fa 30 anys

El secretari de Joventut del Departament d'Acció Social i Ciutadania, Eugeni Villalbí, que també ha intervingut a la conferència, ha destacat que el Projecte de llei de polítiques de joventut, que aprovarà el Parlament la setmana vinent i que s'ha aconseguit amb el màxim de consens, és una norma esperada des de fa 30 anys. Aquest nou marc jurídic, que ha de servir per fixar el marc de les futures polítiques de joventut a Catalunya, ha d'avançar en objectius com l'emancipació juvenil i el desplegament d'una xarxa d'infraestructures d'equipaments i serveis.

Eugeni Villalbí ha insistit que els problemes que afecten els joves no són només exclusius d'aquesta franja d'edat sinó que ‘són problemes estructurals d'accés a l'estat del benestar que afecten el conjunt de la societat'.

El secretari ha destacat els grans canvis socials que s'han produït en els últims deu anys i que s'han manifestat especialment en les noves formes de comunicació i relacions socials nascudes amb la irrupció de l'Internet 2.0. La retallada de la taxa de nupcialitat, l'augment de fills de dones no casades, el retard en l'edat del primer fill ha fet aparèixer nous models familiars com les famílies monoparentals o les parelles homosexuals amb fills.