L'alcaldable d'Esquerra Republicana a Barcelona, Ernest Maragall, durant la roda de premsa. MARC PUIG

L’alcaldable d’Esquerra Republicana es compromet a aprovar una ordenança específica per regular els habitatges d’ús turístic en els seus primers cent dies de mandat

L’alcaldable republicà a Barcelona, Ernest Maragall, ha assegurat aquest dijous que en els primers cent dies com a alcalde redactarà una ordenança municipal específica per regular els habitatges d’ús turístic a la ciutat, amb l’objectiu d’evitar situacions com la que viuen els veïns de l’edifici del carrer Tarragona, amb 120 llicències d’habitatges d’ús turístic (HUT) fruit de la “mala gestió” del govern de Colau i Collboni. “Ens comprometem a resoldre això amb la màxima urgència i eficiència”, ha dit.

L’edifici del carrer Tarragona no és un cas únic, és estructural, perquè hi ha altres casos similars”, ha lamentat Maragall. El candidat ha manifestat que “qui està desnonant aquestes famílies és l’Ajuntament, per la seva omissió, inhibició i mala gestió en aquest terreny”, i ha afirmat que Barcelona té les eines per a resoldre la situació sense haver d’esperar al que facin altres administracions. “No és justificable la paràlisi municipal perquè la Generalitat no ha fet no sé què. La llei catalana atorga especialment a Barcelona la capacitat de desenvolupar l’ordenança”, ha recordat.

Maragall ha defensat que cal compensar les conseqüències negatives del turisme sobre determinats barris amb els 400 milions de la taxa turística que va impulsar Esquerra Republicana, i ha instat Junts a aclarir-se després que Xavier Trias hagi afirmat que aplicarà la regulació dels preus dels lloguers prevista a la llei d’habitatge quan Junts hi ha votat en contra. “Junts se situa ideològicament en dir que no a regular lloguers, i Trias mira cap a una altra banda o ens vol fer creure que estarà a favor. Em sembla increïble, incomprensible i inacceptable”, ha sentenciat.

Aurora Carbonell Alcaldessa i candidata d'Esquerra Republicana a Sitges
 Edifici del carrer Tarragona amb 120 llicències d'habitatge d'ús turístic.

Maragall ha mostrat “enveja sana” de Sitges, on l’ordenança sobre HUTs impulsada per la republicana Aurora Carbonell ha contribuït a impulsar el turisme sostenible al municipi.

Sitges posa fre a la massificació

Aurora Carbonell també ha pres la paraula en la roda de premsa celebrada davant del bloc afectat al carrer Tarragona, i ha detallat que l’ordenança sobre habitatges d’ús turístic impulsada pel seu govern municipal, que també va impulsar una regulació urbanística per limitar els habitatges d’ús turístic, “fixa com han d’estar regulats, quines mesures de seguretat han de tenir, etc., i contempla un règim sancionador pels que incompleixen”. L’ordenança també contempla que en cas de venda del pis es perd la llicència d’HUT, no es pot transmetre, “perquè l’habitatge és un dret, no una mercaderia”.

“Aquestes ordenances ens ajuden moltíssim a controlar no només la massificació, sinó la imatge de destinació turística que volem donar”, ha subratllat. “Defensem un turisme sostenible, cal controlar la massificació de la gent que ve, quants venen i què fan”, ha afegit, alhora que ha recordat que van de la mà amb el Govern de la Generalitat, impulsor del compromís per un turisme responsable.

A la roda de premsa també hi ha intervingut la número 2 de la llista republicana per Barcelona, Elisenda Alamany, que ha ha reclamat que cal “trobar l’equilibri” a Barcelona entre la “barra lliure” al turisme de Collboni i Trias –“Si volen convertir Barcelona en Benidorm, que es presentin a les eleccions a Benidorm”, ha dit- i la “gesticulació però poques propostes concretes” de Colau. "L'opció de bon govern i de protegir Barcelona som nosaltres", ha conclòs.